:i:

ok FF Norwegian Defence

Qil% Research Establishment
x

23/02382

FFI-RAPPORT

Two layers of fog

— anonymous Norwegian websites linking
to Russian-affiliated domains

Eskil Grendahl Sivertsen
Havard Lundberg’
Thomas Albrechtsen 2
Aylin Dursun''

Sofus Hegner 2

TAnalyse & Tall
2Common Consultancy






Two layers of fog
— anonymous Norwegian websites linking to
Russian-affiliated domains

Eskil Grendahl Sivertsen
Hévard Lundberg !
Thomas Albrechtsen 2
Aylin Dursun !
Sofus Hegner 2

Norwegian Defence Research Establishment (FFI)
"Analyse & Tall
2Common Consultancy 6 Descember 2023

FFI-RAPPORT 23/02382 1



Keywords

Russland
Desinformasjon
Propaganda
Pavirkningsoperasjoner

FFI report
23/02382

Project number
1692

Electronic ISBN
978-82-464-3502-2

Approvers

Stig Rune Sellevag, Research Manager
Janet Martha Blatny, Research Director

The document is electronically approved and therefore has no handwritten signature.

Copyright

© Norwegian Defence Research Establishment (FFI). The publication may be freely cited

where the source is acknowledged

FFI-RAPPORT 23/02382



Summary

The Russian disinformation and propaganda ecosystem consists of an unknown number of
‘news’ websites in multiple languages. While some are officially Russian, such as RT and
Sputnik News, the majority hide their Kremlin affiliation. We call those ‘proxy sites’. Our
database includes 80 official and 2606 proxy sites. In this report, we refer to them collectively as
‘Russian-affiliated domains’.

This exploratory study examines whether there are anonymous Norwegian websites that share
links to the 2686 Russian-affiliated domains in our database. We consider websites to be
anonymous if they do not provide truthful or verifiable information about the website’s owner or
authors. This may be an indicator of covert influence activity targeting a Norwegian audience
and thus enable us to identify Russian-affiliated proxy sites in Norwegian.

First, we have used Majestic’s Search Engine Optimization (SEO) tool to identify domains that
contain hyperlinks to the Russian-affiliated domains in our database. We have then qualitatively
examined 693 identified Norwegian domains in line with common digital literacy practice to see
if these domains provide credible and sufficient information to their readers about the site and its
authors.

We identified 37 Norwegian domains that link to Russian-affiliated domains while operating
anonymously. However, the majority of them do not seem to share Russian links today, but they
appear in our dataset because previous websites on the same domain have done so in the past.

Of the 37 anonymous Norwegian domains, we have highlighted four for further analysis
described in this report. These are selected not primarily because they share Russian links, but
because they display various inauthentic and manipulative properties, such as authors with fake
names and stolen or Al-generated portraits and plagiarized content that is auto-copied and auto-
translated. Two of the four domains mimic authentic news outlets and are connected to a global
network of 443 similar inauthentic and anonymous websites, of which 14 are in Norwegian. We
have not found indications to suggest that these are linked to Russia, nor do we imply that they
are.

While evaluating content is a subjective exercise, hyperlink detection allows us to objectively
map how content from Russian-affiliated domains proliferate on the web. It provides verifiable
data that can be filtered for relevance but requires further qualitative analysis. This is because
outgoing hyperlinks from a domain do not provide context, for example whether as to the
website supports or is making fun of Russian propaganda. One obvious limitation with this
method is that we are unable to reveal domains that share content from Russian-affiliated
sources if they do not link to the actual source. Another limitation is that we are only
investigating hyperlinks to known Russian-affiliated domains.

FFI-RAPPORT 23/02382 3



Sammendrag

Det russiske desinformasjons- og progandanettverket bestar av et ukjent antall «nettaviser» pa
flere sprak. Mens noen offisielt er russiske, som RT og Sputnik News, skjuler flertallet sin
tilknytning til Kreml. Vi kaller disse «proxy-nettsteder». Databasen var inneholder 80 offisielle
nettsteder og 2606 proxy-nettsteder. | denne rapporten omtaler vi dem samlet som «russisk-
affilierte domener» (Russian-affiliated domains pa engelsk).

| denne utforskende studien undersgker vi om det finnes anonyme norske nettsteder som deler
lenker til de 2686 russisk-affilierte domenene i var database. Vi vurderer at et nettsted er
anonymt hvis det ikke oppgir sannferdig eller verifiserbar informasjon om nettstedets eiere eller
forfattere. Dette kan vaere en indikator pa skjult pavirkningsaktivitet rettet mot et norsk publikum
og kan dermed gjgre det mulig a identifisere russisk-affilierte proxy-nettsteder pa norsk.

Vi har brukt Majestics Search Engine Optimization-verktay (SEO-verktay) for a identifisere
domener som inneholder lenker til de russisk-affilierte domenene i var database. Deretter har vi
kvalitativt undersgkt 693 norske domener som vi fant pa denne maten. Dette har vi gjort i trad
med alminnelige rad for kildekritikk og digital kompetanse ved a se om nettstedene pa
domenene gir troverdig og tilstrekkelig informasjon til leserne om eierskap og om
artikkelforfattere og journalister.

Vi fant 37 norske domener som lenker til russisk-affilierte domener og hvor nettstedet pa
domenet opptrer anonymt. Imidlertid ser flertallet av dem ikke ut til & dele russiske lenker i dag,
men fanges opp i vart datasett fordi tidligere nettsider paA samme domene har gjort det tidligere.

Av de 37 anonyme, norske nettstedene har vi fremhevet fire for ytterligere analyse, og disse er
beskrevet i denne rapporten. De er valgt ikke primeert fordi de deler russiske lenker, men fordi
de viser tegn pa inautentisk innhold og virkemidler, som artikkelforfattere med falske navn og
profilbilder eller automatisk kopiering og oversettelse av innhold. To av de fire nettstedene
etterligner autentiske nettaviser og er tilknyttet et globalt nettverk av 443 lignende inautentiske
0og anonyme nettaviser, hvorav 14 er norske. Vi har ikke funnet indikasjoner som tyder pa at
disse er knyttet til Russland, og vi antyder heller ikke at de er det.

Mens det & vurdere innhold er en subjektiv gvelse, gir deteksjon av lenker mulighet til & objektivt
kartlegge hvordan innhold fra russisk-affilierte domener sprer seg pa nettet. Metoden gir
verifiserbare data som kan filtreres for relevans, men som krever ytterligere kvalitativ analyse
fordi utgdende lenker fra et domene ikke gir kontekst, for eksempel om nettstedet stgtter eller
gjer narr av russisk propaganda. En dpenbar begrensning med denne metoden er at vi ikke kan
avdekke domener hvis de ikke lenker til den russisk-affilierte kilden. En annen begrensning er at
vi bare undersgker lenker til kjiente russisk-affilierte domener.

4 FFI-RAPPORT 23/02382



Contents

Summary

Sammendrag

Preface

Report at a glance

1

Introduction

Analytical framework
2.1 Pillars of Russia’s disinformation and propaganda ecosystem
2.2 lIdentifying Russian official and proxy domains (2" and 3™ pillar)

Method
3.1 Quantitative analysis - hyperlink detection
3.1.1  About hyperlink detection and analysis
3.1.2 Utilizing the Majestic SEO tool for hyperlink analysis
3.1.3 Applying Majestic to our database of Russian-affiliated domains
3.1.4 Processing and filtering data
3.2 Qualitative analysis

Results
4.1.1 Partly verifiable websites
4.1.2 Anonymous websites
4.1.3 Websites with inauthentic properties
4.1.4 Other relevant findings regarding the spread of Russian propaganda

Highlighted Norwegian domains
51  www.frieord.no

5.2  www.digiter.no

5.3 www.kontrast1.no

5.4 www.nyheteridag.news

5.5 Summary and key takeaways

FFI-RAPPORT 23/02382 5

11
11
12

13
14
14
15
16
16
18

19
19
19
20
20

26
27
32
38
43
47



6 Limitations
6.1.1 Limitations of a link-based approach
6.1.2 Limitations of using Majestic SEO tool
6.1.3 Other limitations

7 Conclusion

References

48
48
48
50
51

53

FFI-RAPPORT 23/02382



Preface

In a democracy, anyone is free to share links to Russian-affiliated sources. For this study, we
have only tried to identify Norwegian websites that do so without providing sufficient or truthful
information about site ownership and/or its authors, thus hindering people from exercising
sound judgment of the websites’ credibility.

While this report does not attribute any anonymous Norwegian websites to Russia or Russian
affiliates, it does provide new knowledge on how hyperlinks to Russian-affiliated sites are
shared in Norway and beyond. It also provides new knowledge on an unexpected area. In an
exploratory study such as this, we go where the data takes us. In this case we uncovered a
global network of 443 inauthentic, anonymous news sites in 32 languages, simply because two
of them appeared in our dataset. We do not suggest or imply that the network has any
connection to Russia.

It is our hope that this report may provide a foundation for further research, offer useful insight to
Open Source analysts, journalists, digital media experts and the public, and assist in the
development of open, scientifically based and transparent methods to map the Information
Environment for Foreign Information Manipulation and Interference (FIMI).

Kjeller, 20 November 2023

Eskil Grendahl Sivertsen
Havard Lundberg
Thomas Albrechtsen
Aylin Dursun

Sofus Hegner

FFI-RAPPORT 23/02382 7



Report at a glance

This report is based on a dataset of 2686 Russian-affiliated domains. To identify anonymous
Norwegian websites that link to them, we have collected, filtered, and analysed large amounts
of hyperlink data that provide new insight also beyond the purpose of this study. This is
presented in this report along with the findings. Below is an overview of the key findings that
form the basis of this report and are presented herein.

2686

Russian-affiliated domains in our database

1.46 M

domains link to
the Russian-
affiliated domains
globally

38

percent of the 1.46
M domains are in
English

ENGLISH

is the most common
language for domains
that share links to the
Russian-affiliated
domains

28

Of the Russian-
affiliated domains
have more than
100 000 domains
linking to them

1356

693

37

A

ofthe 1.46 M of the Norwegian of the Norwegian of the anonymous
domains that link | domains have online websites are Norwegian
to Russian- websites today anonymous websites are
affiliated domains selected for
are Norwegian deeper analysis
10 24
most linked-to 1. globalresearch.ca 6. sott.net of the most
Russian-affiliated 2. tass.com 7. pravda.ru linked-to Russian-
domains by 3. english.pravda.ru 8. sputniknews.com | affiliated domains
Norwegian 4. rt.com 9. veteranstoday.com in Norway are
domains are: 5. zerohedge.com  10. unz.com among the 30

most linked to
globally

FFI-RAPPORT 23/02382



1 Introduction

Russian official and affiliated websites produce vast amounts of content to create and reinforce
false and misleading narratives in support of Russia’s aim for reflexive control over its own
population as well as foreign countries and international affairs.! According to the Global
Engagement Center (GEC) at the U. S. State Department, the Russian disinformation and
propaganda ecosystem can be described as “the collection of official, proxy, and unattributed
communication channels and platforms that Russia uses to create and amplify false narratives”.?

Proxy websites can be described as news sites, blogs and online journals that appear to be
independent, legitimate and credible but are directly or indirectly affiliated with the Russian
state or systematically amplify Russian propaganda and disinformation (ibid.). They play a
central role in seeding and spreading Russian propaganda narratives, conspiracy theories and
false or misleading news and political analyses by cross publishing each other’s content.

When content from Russian-affiliated websites is shared by websites in countries outside
Russia, it crosses over from the Russian disinformation and propaganda ecosystem into the
domestic information environment. The information environment is here defined as "an
environment comprised of the information itself; the individuals, organizations and systems that
receive, process and convey the information and the cognitive, virtual and physical space in
which this occurs”.® According to the Nato Strategic Communications Centre of Excellence,
“the penetration of external information influence in a domestic media ecosystem is largely
enabled by the interactions between foreign and domestic actors”.* For example, in March 2022,
the Norwegian independent fact checker, Faktisk.no, described how Norwegian “alternative
media” websites frequently share content from Russian-affiliated sources.’

In a liberal democracy such as Norway, sharing Russian propaganda and disinformation is legal
and protected by the right to freedom of speech. It is up to people to decide what to believe and
which sources to trust. Knowing which sources to trust has become increasingly difficult in a
digital world. Navigating the information environment requires digital literacy skills. While the
“alternative media” websites identified by Faktisk.no all operate in the open with verifiable
owners, the Internet is full of websites that may appear credible but provide no, insufficient or
incorrect information about the entity behind it. The latter is the case for many Russian-
affiliated news and proxy sites in multiple languages.

The purpose of this exploratory study is to gain insight into if and how content from
Russia’s official state media websites (such as RT, Sputnik etc.) and proxy websites is

! Giles, Keir et al. (2018). Russian Reflexive Control. Royal Military College of Canada. Source:
https://publications.gc.ca/site/fra/9.88 1883 /publication.html

2 Global Engagement Center. (2020). GEC Special Report: Pillars of Russia s disinformation and propaganda
ecosystem. U.S. State Department. Source: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-
Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf (p. 3).

3 MC 0628 NATO Military policy on Strategic Communications

4 Rodriguez, Belén Carrasco. (2020). Information Laundering in the Nordic-Baltic region. Nato Strategic
Communications Center of Excellence. Source: https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-the-
nordic-baltic-region/26

5 Flem, S. S. & Molnes, G. (2020). Slik spres russisk propaganda i norske alternative medier. Faktisk.no. Source:
https://www.faktisk.no/artikler/06epg/slik-spres-russisk-propaganda-i-norske-alternative-medier

FFI-RAPPORT 23/02382 9


https://publications.gc.ca/site/fra/9.881883/publication.html
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-the-nordic-baltic-region/26
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-the-nordic-baltic-region/26
https://www.faktisk.no/artikler/06epg/slik-spres-russisk-propaganda-i-norske-alternative-medier

spread to audiences in Norway via Norwegian websites that operate anonymously and/or
display inauthentic properties, such as using fake identities.

There may be many reasons why someone would create anonymous Norwegian websites and
use them to share links to the Russian disinformation and propaganda ecosystem. There may
also be many reasons why such websites may display inauthentic properties. Neither is enough
to suggest a connection to Russia in and of itself. However, such anonymous websites may be
an indication of covert influence activity targeting a Norwegian audience and thus enable us to
identify Russian-affiliated proxy sites in Norwegian. The title of this report — Tiwwo layers of fog
— refers to the phenomenon that occurs when content from one anonymous (Russian-affiliated)
website is spread by another anonymous (Norwegian) website.

This study seeks to answer the following research question(s):

1. Do Norwegian domains share links to Russian official and proxy domains in the
Russian disinformation and propaganda ecosystem?

2. Ifso, do any of them do so anonymously?
3. Ifso, do any of them also display inauthentic behaviour or manipulated content?

The study is exploratory in that we first apply hyperlink detection on a large scale to identify
Norwegian domains that link to Russian official and proxy domains. We then apply qualitative
methods to identify which of the Norwegian domains that do so anonymously.

By “anonymously” we mean that the websites either do not reveal the owner and/or authors or
operate under false identity.

This distinction is crucial. Several Norwegian domains share links to both Russian state media
and proxy domains. This is legal and protected by the right to freedom of speech — one of the
main pillars of democracy. The aim of this study is thus not to cast a veil of suspicion over
domains that do so, but to do an objective and descriptive mapping of Norwegian websites that
amplify content from Russian official or proxy sources while operating with no or little
transparency.

A few of the identified websites are of high interest not primarily because they have shared links
to Russian-affiliated sources while operating anonymously, but because they display inauthentic
properties that may shed light on various forms of manipulation techniques and other internet
phenomena we believe deserve more attention. We have chosen to describe four of these
websites in this report (Chapter 5 — Highlighted Norwegian domains).

10 FFI-RAPPORT 23/02382



2 Analytical framework

21 Pillars of Russia’s disinformation and propaganda ecosystem

To be able to sort and separate Russian official and proxy sources in a systematic manner for
data analysis, we base our approach on the logic of the U.S. State Department’s Global
Engagement Center’s (GEC) model, Pillars of Russia s disinformation and propaganda
ecosystem.® The model (Figure 2.1) seeks to provide a visual representation of the components
of the ecosystem and how they work together in order to amplify and launder content across
platforms.

This study includes domains in pillars 2 (i.e. Russian state media websites) and 3 (i.e. Russian
affilliated proxy websites) of GEC’s model. While domains in pillar 2 are officially Russian
(e.g. RT, Sputnik, Tass etc.), the domains in pillar 3 appear to be independent and legitimate and
hide their affiliation with Russia. Some are controlled by Russian intelligence services or other
state or state-affiliated actors, and some act as systematic amplifiers of Russian propaganda.

OF RUSSIA'S
ECOSYSTEM

GEC | AND

Official Government
Communications

* Kremlin or Ministry
statement’

* State-funded,
foreign-facing

* Official Russian madis
social media post? * State-funded,
domestic-facing

* Statement or quote S

by Russian official*
* Foreign-based,
Russian state-funded
media®

* International Russian
socio-cultural insti-

* Russia-aligned
outlets with global
reach®

* Local language-
specific outlets®

* Witting proliferators
of Russian
narratives'™

* Unwitting prolifera-
tors of Russian
narratives"

* Infiltration of domes-
tic conversations'

= Standing campaigns
to undermine faith in
institutions™

* Amplification of
protests or civil
discord™

State-Funded .‘ Cultivation of Weaponization Cyber-Enabled
Global Messaging Proxy Sources of Social Media Disinformation

* Hack & Release™
* Site capture™

* Cloned websites™
¢ Forgeries™

* Disruption of official
sources or objective
media®

tutions”
el * Foreign state narra-

tive amplification’

CONNECTION TO RUSSIA

CEE—

DENIED

Figure 2.1 Pillars of Russia's disinformation and propaganda ecosystem

¢ Global Engagement Center. (2020). GEC Special Report: Pillars of Russia’s disinformation and propaganda
ecosystem. U.S. State Department. Source: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-
Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf (page 8).

FFI-RAPPORT 23/02382 11


https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf

2.2 Identifying Russian official and proxy domains (2" and 3" pillar)

We have identified 2686 domains and subdomains in pillars 2 and 3. Of these, 80 are
categorized as 2" pillar domains (Russian state media websites) and 2606 are 3™ pillar domains
(Russian-affiliated proxy websites). The domains are collected from various open sources and

aggregated in the table below (Table 2.1).

Table 2.1  Number of domains in our database and their source of attribution.

Source of attribution

OpenFacto (2022)

Meta (2022)

SMAT (2022)

Watts (2021), Watts (2022)

ODNI (2017)

GEC (2020), GEC (2022a)

ISD (2022)

Hooper (2017)

ERR (2022)

Lutsevych (2016)

EUvsDisInf (2022), EUvsDisInf (2018), EUvsDisInf (2016)
Marrow & Culliford (2022)

Vilnius Institute (2019)

BBC (2022)

Digital Forensic Research Lab (2022)
Agents Media (2022)

Van Zandt (2022a), Van Zandt (2022b)
Nimmo (2018)

Laurelle & Limonier (2021)

The Moscow Times (2020)
Debunk.org (2022)

CSIS & Oliker (2018)

Stanford Internet Observatory (2019)

Reuters (2017)

12

Number of attributed domains
1945

537

54

44

38

25

14

FFI-RAPPORT 23/02382



The largest batch of domains stems from OpenFacto’s investigation into GRU operated domains
(1945 domains), dating all the way back to the year 2000.” The second largest batch is from
Meta’s takedown of a Russian network of fake Facebook profiles and websites (537 domains)
which targeted European countries in 2022.% ° The batch of domains from the Global
Engagement Center (GEC) contains descriptions and analyses of established and well known
Russian proxy sites that play an important role in Russia’s disinformation and propaganda
ecosystem, including Global Research, News Front, Southfront, Geopolitica.ru, Strategic
Culture Foundation, New Eastern Outlook and Katehon.'®

3 Method

In this explorative study, we apply a two-step approach: a quantitative link-based approach to
identify relevant domains and a qualitative approach to examine them. In our database we have
80 official Russian domains and 2606 Russian proxy domains that have been identified and
attributed by credible third parties, including the U.S. State Department, Open Source Analysts
and independent investigative journalists.!!

First, we apply a large-scale hyperlink analysis to identify Norwegian domains that have
outgoing links to the 2686 Russian-affiliated domains in our database. We then isolate domains
that we define as being part of the Norwegian information environment, meaning that most of
the content they provide is written in Norwegian or that they are generally directed towards a
Norwegian audience (serving content through .no-domains).

The next step applies a qualitative approach to examine the websites on the identified
Norwegian domains to determine whether the owner(s) and author(s) can be identified using
information available on the website itself, in line with common digital literacy practices.'? If
this is not the case, we consider these domains to be anonymous.

7 OpenFacto (2023). InfoRos’ historical networks of influence. Source: https://openfacto.fr/2023/01/16/inforos-
historical-networks-of-influence/

8 Nimmo, Ben (2023). Detailed report: Taking down coordinated inauthentic behavior from Russia and China. Meta.
Source: https://about.fb.com/wp-content/uploads/2022/11/CIB-Report_-China-Russia-Sept-2022.pdf

® While most, if not all, of the domains identified by Meta are inactive today, they are relevant for us in order to find
out if they were linked to by Norwegian domains while they were active.

10 Global Engagement Center. (2020). GEC Special Report: Pillars of Russia’s disinformation and propaganda
ecosystem. U.S. State Department. Source: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-
Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf

1 The complete list is not included in this report, but we make it available for other research institutions upon request.
The request will be subject to approval.

12 Medietilsynet. (2021). Stop, think, check: How to expose fake news and misinformation. Medietilsynet. Source:
https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/kritisk-medieforstaelse/stop-think-check-en/

FFI-RAPPORT 23/02382 13


https://openfacto.fr/2023/01/16/inforos-historical-networks-of-influence/
https://openfacto.fr/2023/01/16/inforos-historical-networks-of-influence/
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2022/11/CIB-Report_-China-Russia-Sept-2022.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf
https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/kritisk-medieforstaelse/stop-think-check-en/

Lastly, we take a closer look at the identified, anonymous Norwegian websites to see if any of
them display signs of inauthentic behaviour or manipulated content, such as the use of Al
generated photos, fake author profiles and Al generated or auto-translated articles. In line with
the digital literacy approach, the selected websites are examined manually. Basic OSINT
techniques, such as Google searches, reverse image searches and the Internet Archive Wayback
Machine'? are applied only when inauthentic content is suspected. In this report, we highlight
and describe four websites because they appear inauthentic (see chapter 5 Highlighted
Norwegian domains). Limitations to the methods are described in chapter 6.

31 Quantitative analysis - hyperlink detection

We will here describe and discuss the first, quantitative step of hyperlink analysis and the tool
we have used in this study, before we describe how we applied the tool and the results it yielded.

3.1.1 About hyperlink detection and analysis

Hyperlink detection and analysis is an established practice when studying relationships between
domains. Previous research has utilized this method to analyse how known disinformation sites
interact with each other to spread and amplify misinformation'4, how established disinformation
sites are closer connected to QAnon domains compared to established news sites', to identify
domains linked to by known disinformation websites'®, and to analyse relationships between
emerging and established media outlets in the US".

Compared to other methods of tracking information online, such as similar content (eg. text,
images) across domains, hyperlink analysis provides some advantages.'® Hyperlinks make the
largely unstructured content of the World Wide Web more structured, as the HTML hyperlink
tag (<a href="""></a>) provides a formal structure for identifying links between domains.
Aggregated between domains, hyperlinks can reveal how domains are connected, implying a
weaker or stronger relationship between them. As these relationships are utilized by search
engines in determining search result rankings, hyperlinks have become increasingly important
for search engine optimization (SEO), and in turn, in- and outgoing hyperlinks are essential
when trying to increase visibility, reputation and visitor numbers online.

13 Internet Archive Wayback Machine: https:/archive.org/

14 Sehgal, Vibhor et al. (2021). Mutual Hyperlinking Among Misinformation Peddlers. University of California,
Berkeley. Source: https://arxiv.org/abs/2104.11694

15 Hanley, Hans W. A. et al. (2022). No Calm in the Storm: Investigating QAnon Website Relationships. Stanford
University. Source: https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/19293/19065

16 Waissbluth, Elliott et al. (2021). Domain-Level Detection and Disruption of Disinformation. University of
California, Berkeley. Source: https://arxiv.org/abs/2205.03338

17 Pak, Chankyung et al. (2020). Intermedia Reliance and Sustainability of Emergent Media: A Large-Scale Analysis
of American News Outlets’ External Linking Behaviors. International Journal of Communications. Source:
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13040

18 Ordufia-Malea, E. & Costas, R. (2021). Link-based approach to study scientifc software usage: the case of
VOSviewer. Scientometrics. Source: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04082-y

14 FFI-RAPPORT 23/02382


https://archive.org/
https://arxiv.org/abs/2104.11694
https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/19293/19065
https://arxiv.org/abs/2205.03338
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13040
https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04082-y

Limitations to this approach are discussed in chapter 6.

3.1.2 Utilizing the Majestic SEO tool for hyperlink analysis

To identify Norwegian domains that share links to known domains in the Russian
disinformation and propaganda ecosystem, we utilize the ever-growing indexes of the Majestic
Search Engine Optimization (SEO) web tool.

Majestic is one of many SEO tools available.'® Other, similar tools include Semrush, Ahrefs,
Alexa and Moz. A shared characteristic for all of them, is that they were built for SEO for
website owners, and not specifically for the purpose of a study like ours, i.e. to uncover how
content is interlinked online. However, because they all crawl and index content online, they
provide an infrastructure for researching potential connectivity between domains. We chose
Majestic because it has an impressive coverage of the web while providing an accessible and
documented Application Programming Interface (API) to fetch data. Also, we have experience
in applying it for this purpose through previous research.?

According to Majestic, it has crawled over 4.2 trillion URLSs (as of June, 2023).?! It seems to
represent one of the best tools available for backlink analysis.?? 2* 2 Recent research in the field
of webometrics has also utilized Majestic.?

Like other SEO tools, Majestic provides an overview of backlinks to the domains they regularly
crawl and index. Backlinks, also known as in-links or incoming links, is a link from some other
domain to the indexed domain. Majestic utilizes a global network of web crawlers to gather and
process information about webpages, including information about how domains are linked
together through backlinks.

Majestic operates with what they call a ‘fresh index’ and a ‘historic index’. The fresh index is a
database containing backlink data dating approximately 3 months (90 days) back and is updated

19 Shenoy, A., Prabhu, A. (2016). SEO Hub: Utilities and Toolsets. In: Introducing SEO. Apress, Berkeley, CA.
Source: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-1854-9_10

20 Sivertsen et al. (2022). Usnsket utenlandsk pavirkning? — kartlegging og analyse av stortingsvalget 2021.
Forsvarets forskningsinstitutt. Source: https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/uonsket-utenlandsk-pavirkning-

kartlegging-og-analyse-av-stortingsvalget-202 1
21 Majestic SEO tool: https://majestic.com/

22 Jalal, S., Sutradhar, B., Sahu, K., Mukhopadhyay, P., & Biswas, S. (2015). Search Engines and Alternative Data
Sources in Webometric Research: An Exploratory Study. DESIDOC Journal of Library & Information Technology,
35(6). Source: https://doi.org/10.14429/djlit.35.6.8883
https://publications.drdo.gov.in/ojs/index.php/djlit/article/view/8883

23 Suad Kunosié, Denis Ceke and Enver Zerem. (2018). Advantages and Disadvantages of the Webometrics Ranking
System. In: Scientometrics Recent Advances. IntechOpen. Source: https:/www.intechopen.com/chapters/67912

24 Varghese, M. & Lawrance, Reejo M. (2019). Webometric Studies A Review of Literature. In: ILIS Journal of
Librarianship and Informatics Vol. 2, No. 1. pp. 91 — 101. Source:
https://www.academia.edu/43766555/Webometric_Studies A_Review_of Literature Reejo M Lawrance

25 Dudek et al. (2021). Co-link analysis as a monitoring tool: A webometric use case to map the web relationships of
research projects. In: Proceedings of the 18th International Conference on Scientometrics & Informetrics (2021), pp.
339-344. Source: https://arxiv.org/abs/2110.04251

FFI-RAPPORT 23/02382 15


https://doi.org/10.1007/978-1-4842-1854-9_10
https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/uonsket-utenlandsk-pavirkning-kartlegging-og-analyse-av-stortingsvalget-2021
https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/uonsket-utenlandsk-pavirkning-kartlegging-og-analyse-av-stortingsvalget-2021
https://majestic.com/
https://doi.org/10.14429/djlit.35.6.8883
https://publications.drdo.gov.in/ojs/index.php/djlit/article/view/8883
https://www.intechopen.com/chapters/67912
https://www.academia.edu/43766555/Webometric_Studies_A_Review_of_Literature_Reejo_M_Lawrance
https://arxiv.org/abs/2110.04251

daily. The historic index is a database that contains backlink data dating back to June 2006, and
is updated less frequently.

3.1.3 Applying Majestic to our database of Russian-affiliated domains

We have gathered data from both the fresh and the historic index by utilizing the command
GetRefDomains provided by Majestics API?, using our database of Russian-affiliated domains
as input. This gives us data on which, and how many, domains have linked to the Russian-
affiliated domains in our database.

e The data was gathered during February 2023 (fresh in index updated 16th of February
2023, historical index updated 26th of January 2023).

o The dataset we created using Majestic’s API contains approximately 1.46 million
unique domains which, according to Majestic, have published hyperlinks to the known
domains in the Russian disinformation and propaganda ecosystem we have in our
database.

e For each of these domains, the dataset contains the aggregated number of hyperlinks
from the identified domain to the domains in our database as well as information about
the languages of the domains’ websites.

o Intotal, we find that 1671 of the 2686 domains in our database have been linked to.

A domain can contain webpages with content written in different languages. Majestic provides
information about the different detected languages for the webpages belonging to the domain,
the confidence level of the detected languages and the proportion of content in each language.
When determining the language of a singular web page, Majestic considers the content of the
anchor text of the backlink and the page title of the page on which the hyperlink appears. It then
aggregates the number of pages with identified languages for the whole domain, which is the
variable we have used to identify Norwegian domains. The language information is based on
Majestic’s own internally developed algorithms, which at the time of writing was not
documented online.

3.14 Processing and filtering data

To identify the domains relevant for this study, we applied a step-by-step filtering technique.
This is described in the following paragraphs and visually illustrated in Figure 3.1 — Visual
representation of the step-by-step filtering process.

Step 1

As the goal of our hyperlink analysis is to identify Norwegian websites that share links to
domains in Russia’s disinformation and propaganda ecosystem, we used Majestic’s detected
language information to filter down the returned list of 1.46 million domains. By filtering out

26 https://developer-support.majestic.com/api/commands/get-ref-domains.shtml

16 FFI-RAPPORT 23/02382


https://developer-support.majestic.com/api/commands/get-ref-domains.shtml

all the domains that are not .no domains or have content written in Norwegian (bokmal or
nynorsk — the two official Norwegian versions), we end up with 9751 domains. Sami languages
were not included as they were outside the scope of this project.

Step 2
To account for levels of uncertainty in the precision of language detection, we applied two more
criteria to increase the accuracy of our findings:

1) The content of the domain (i.e. the webpages on it) must at least contain 50%
Norwegian language (bokmaél or nynorsk)

and
2) Majestic’s confidence level of the detected language must be 70% or higher.

This combination of filters gives us 1356 domains.

Step 3

To be included for further analysis, we filter out all domains which have less than 3 identified
outgoing links to our proxy sites. The cut-off value was set to limit the dataset to a manageable
size while still including relevant websites for further research. This leaves 976 domains.

Step 4

We then access these domains to see if they are still accessible, as Majestic’s historical index
can contain inactive domains. We acquire the returned HTTP response status codes for all
domains (ranging from 100-599), and we filter out the domains which do not return a HTTP
response (i.e. connection error). This leaves us with a shortlist of 693 domains for further,
qualitative analysis to see how many of these are anonymous and if any of them display
inauthentic properties.

As the visual representation in Figure 3.1 shows, the last, qualitative analysis yields 37 domains.

The analysis leading from 693 to 37 domains is described in the following section, 3.2 —
Qualitative analysis.

FFI-RAPPORT 23/02382 17



Domains that share links to the Russian affiliated websites
Domains containing Norwegian or is a .no domain
Norwegian content > 50 % and language confidence > 70 %
' Contains 3 or more links to Russian affiliated websites
- /

Do not return «connection error» when visited

Anonymous domains

Figure 3.1 Visual representation of the step-by-step filtering process

3.2 Qualitative analysis

The next step of our analysis is to find out whether the remaining 693 domains can be attributed
to verifiable owners or authors. To do so, we manually screen all 693 domains to see if they
provide verifiable information about site ownership and/or its author(s).

The steps of this process are kept simple, as we approach this from a digital literacy standpoint;
the information should be easily visible and accessible to regular internet users and not require
Open Source Intelligence (OSINT) skills or tools.

e  We search for the relevant information by browsing the websites like a regular internet
user would, in line with common digital literacy practices and common sense.

e We only assess information that is currently publicly available and visible on the
specific domain (i.e. the website).

e  When in doubt, we perform simple Google searches to see if we can verify owner or
author names or the email addresses provided by the website as contact information.

o  We consider the website verified if it provides credible information about the website
itself, such as names, photos and descriptions of the owner and/or authors, or
information such as addresses, telephone numbers and/or VAT-number (Norwegian
“organisasjonsnummer”), i.e. identity markers that you should expect to find on a
legitimate website and that internet users are advised to look for when evaluating
trustworthiness. Of course, this means that a potential covert actor that has made
substantial efforts to come across as legitimate may be overlooked.

18 FFI-RAPPORT 23/02382



4 Results

To sum up, out of the 1 460 400 domains that link to Russian-affiliated domains, 9 751 contain
Norwegian language or are .no domains. When removing domains that have less than 50%
percent Norwegian content and a language detection confidence lower than 70%, we are left
with 1 356 domains. Of these, 976 share three or more links to Russian-affiliated domains. 693
of them did not return a connection error when visited. In conclusion, we identified 693 active
Norwegian domains that share three or more links to Russian-affiliated source.

Of the 693 identified, active Norwegian domains that share links to Russian-affiliated domains,
151 are discarded because the information on the website is not accessible. The website on 500
domains are categorized as “verifiable” based on information about site ownership and/or its
authors found on the website. Five websites are categorized as “partly verifiable” (see definition
in section 4.1.1 Partly verifiable websites). 37 websites are categorized as “anonymous”. The
websites of interest to this report are those that are categorized as “anonymous” and “partly
verifiable”.

4.1.1 Partly verifiable websites

We consider 5 of the 693 websites partly verifiable. Because we have evaluated the websites at
face value only based on common digital literacy practices, some sites fall into a grey zone in
which we cannot conclude that the website operates anonymously, nor can we conclude that it
doesn’t. These sites display properties such as:

e Provides a credible and, in a Norwegian context, unique name of the owner, but with no
or non-verifiable contact information.

e Does not state the owner on the domain itself and features many anonymously written
articles, but has a name connected to affiliated websites and some articles under a byline
with the same name, that 1s verifiable.

e Reveals no owner, but features what seems to be authentic, Norwegian contributors.

We have not analysed these five partly verifiable websites further. This is due to privacy
considerations. As FFI is a governmental research institution, we have set the bar high to avoid
risking a situation in which we could potentially cast a veil of suspicion over authentic
Norwegian citizens’ legal activities online.

4.1.2 Anonymous websites

We consider 37 of the 693 websites anonymous because they provide no or insufficient
information about site ownership or authors of articles. These websites only have a generic
contact form or email address (in the format of “info@nameofdomain.com”) and/or provide

FFI-RAPPORT 23/02382 19



very common or generic author names (such as “Jonas Jergen”) or authors named after
celebrities (such as “Edvard Munch) with no contact details or other verifiable information.

Several of the anonymous and the partly verifiable websites seem to appear in our dataset not
because they have shared links to Russian sources recently, but because an older website on the
same domain has in the past (see “Limitations” in chapter 6). Therefore, we choose not to list all
the anonymous websites in this report. Instead, we have selected four out of the 37 anonymous
websites for further analysis in this report. They are highlighted not because they share many
links to Russian-affiliated domains, but because they display inauthentic properties and
manipulation techniques we believe should be made public knowledge in order to increase
people’s digital literacy abilities (see chapter 5 - Highlighted domains).

4.1.3 Websites with inauthentic properties

The four highlighted, anonymous websites display inauthentic behaviour and/or employ
manipulation techniques. These are described in chapter 5 - Highlighted domains. Examples
include auto-copying and auto-translation of content taken from authentic news sites, posing as
legitimate Norwegian news sites while being part of a global, inauthentic network, and using
fake identities of editorial staff and artificially generated profile pictures (so-called GAN
images).

4.1.4 Other relevant findings regarding the spread of Russian propaganda

While the purpose of this study has been to identify anonymous Norwegian websites that share
links to websites in the Russian disinformation and propaganda ecosystem, our analysis
revealed other interesting findings related to the spread of content from Russian-affiliated
sources in general. While these findings have not been subject for further analysis in this report,
we describe them here for the purpose of sharing information that may add to existing
knowledge of the reach and nature of the network of Russian-affiliated domains.

4.1.4.1  Top ten languages for sharing links to Russian-affiliated domains

Our research with Majestic revealed that 1.46 million domains globally contain hyperlinks to
the 2686 domains in our dataset of known domains in the Russian disinformation and
propaganda ecosystem. Of these 1.46 million domains, the majority are in English (38%),
followed by Russian (29%). The third biggest language is Chinese (5%), followed by Spanish
(4%), German (2%), French (2%), Korean (2%), Japanese (2%), Arabic (2%) and Italian (1%).
(Figure 4.1). The data may be indicative of the prioritization of languages, and thus target
groups, for Russian influence and propaganda.

20 FFI-RAPPORT 23/02382



Top 10 detected languages

Chinese -5%
Spanish -4%
German .3%
French .3%
Korean .2%
Japanese .2%

Arabic .2%

Italianl1%
0 10 20 30 40

Share of domains

Figure 4.1 The 10 largest detected languages among the 1.46 million domains that have
shared links to Russian-affiliated sources. Note that each domain has been
assigned to the main language detected on the domain. Beyond the top ten
languages presented in this figure, 6% account for 116 languages and 7% did not
have a detected language.

4.1.4.2  Link sharing in Nordic languages

Only 0,11% of the detected 1.46 million domains are Norwegian. Swedish is the largest of the
Nordic languages (0.20%), followed by Danish (0.13%) and Finnish (0.12%). At the bottom of
the list we find Icelandic (0.01%) and Faeroese (0.002%). (Figure 4.2). This seems to reflect the
population size of the Nordic countries.

FFI-RAPPORT 23/02382 21



Share of detected Nordic languages

0,199%

0,2
0,131%
0,118%
0,108%
0,1
0,011%
0,0 .o

Swedish Danish Finnish ~ Norwegian Icelandic Faeroese

Share

Figure 4.2 Share of Nordic languages in the dataset of 1.46 million domains that have shared
links to Russian-affiliated domains. Note that each domain has been assigned to
the main language detected on the domain.

4.1.4.3  The most linked to Russian-affiliated domains globally

Of the 30 most linked-to Russian-affiliated domains in our dataset, 28 have more than 100 000
back-linking domains (“referring domains”), going above Majestic’s cut-off threshold. This
means that there are at least 28 domains in the Russian disinformation and propaganda
ecosystem that have more than 100 000 domains linking to them. We are unable to identify how
many, as Majestic only provides exact numbers up to its 100 000 cut-off value. The domains are
presented in Table 4.1.

22 FFI-RAPPORT 23/02382



Table 4.1  The top 30 most linked-to domains in our database of domains in the Russian
disinformation and propaganda ecosystem. The top 28 have more backlinks than
Majestic’s maximum cut-off value of 100 000.

Domain in the Russian ecosystem Number of domains linking to it globally

vesti.ru More than 100 000
rbc.ru More than 100 000
inosmi.ru More than 100 000

zerohedge.com
unz.com
globalresearch.ca
voltairenet.org

english.pravda.ru

More than 100 000

More than 100 000

More than 100 000

More than 100 000

More than 100 000

regnum.ru More than 100 000
veteranstoday.com More than 100 000
sott.net More than 100 000
rbth.com More than 100 000

sputniknews.com

More than 100 000

1tv.ru More than 100 000
tass.com More than 100 000
ntv.ru More than 100 000
rt.com More than 100 000
tass.ru More than 100 000
ria.ru More than 100 000
interfax.ru More than 100 000
gazeta.ru More than 100 000
izvestia.ru More than 100 000
kp.ru More than 100 000
life.ru More than 100 000

vedomosti.ru
pravda.ru

rg.ru

FFI-RAPPORT 23/02382

23

More than 100 000

More than 100 000

More than 100 000



lenta.ru More than 100 000
tvzvezda.ru 95954

russian.rt.com 90 374

4.1.4.4  The most linked to Russian-affiliated domains by Norwegian domains

When reviewing all the identified 1356 Norwegian domains (.no domains and domains in
Norwegian language with high confidence level), we find that 24 out of the top 30 most linked-
to Russian-affiliated domains are also among the top 30 linked-to domains overall (globally). In
addition, the following 6 domains are not part of the overall top 30 domains: from-ua.com,
Strategic-culture.org, russia-insider.com, southfront.org, site.ru, and thesaker.is. We have not
looked into why these seem to be more popular to backlink to in a Norwegian context, as that is
beyond the scope of this study. Here is the list of the Russian-affiliated domains that are most
linked to by Norwegian domains (Table 4.2).

Table 4.2 The top 30 most linked-to Russian-affiliated domains from Norwegian domains. 24
of them are on the top 30 list overall. The six domains that are on the Norwegian
top 30 list, but not on the global top 30 list are marked with the asterisk *.

Domain in the Russian ecosystem Number of Norwegian domains linking to it

globalresearch.ca 187
tass.com 151
ussian.pravda.ru 141
rt.com 137
zerohedge.com 136
sott.net 127
ussia.ru 113
sputniknews.com 103
veteranstoday.com 98
unz.com 96
kp.ru 94
voltairenet.org 91
from-ua.com * 77
strategic-culture.org * 74
tass.ru 71

24 FFI-RAPPORT 23/02382



ria.ru

ussia-insider.com *

rbth.com
life.ru

rbc.ru
ussian.ru
southfront.org *
tvzvezda.ru
site.ru *
izvestia.ru
thesaker.is *
ussia.ru
ntv.ru
ussian.rt.com

vedomosti.ru

FFI-RAPPORT 23/02382

25

65

64

64

58

58

57

57

56

56

53

51

50

48

47

47



5 Highlighted Norwegian domains

Of the 37 anonymous Norwegian websites, only a few of them share links to the Russian-
affiliated domains in our database at the time of this study. Domains may have had multiple
owners and hosted different websites over the course of their lifetime. Majestic only captures
data about the domain itself and does not track changes in domain ownership or the websites
they host. Consequently, domains may have had a ‘previous life’ hosting websites that do not
reflect its current use. These domains appear in our dataset because they were indexed by
Majestic at some point and their ownership or content has since changed. Therefore, we do not
provide the full list of the 37 anonymous domains in this report.

Instead, we have selected and further analysed four anonymous, Norwegian domains that stand
out because they appear to be legitimate online news websites that follow editorial and
journalistic principles, but display inauthentic content and feature fake reporters. Two of them
are also part of a global network of inauthentic websites mimicking authentic news sites.

Whereas our initial assessment of the 693 filtered Norwegian domains was purposefully
conducted only based on common digital literacy principles (i.e. looking for identifiable
information about ownership and authors and in some cases performing simple Google searches
to verify the information), we subjected the following, highlighted domains to further analysis.
The purpose is to shed light on manipulative techniques we believe should be known to increase
digital competency. We neither claim nor imply that the following websites are connected to
Russia.

26 FFI-RAPPORT 23/02382



5.1 www.frieord.no

The domain frieord.no (“free words™) presents itself as a public news website with the stated
purpose of providing “useful information on topics that most people have questions about” and
displays a substantial amount of programmatic advertising (Figure 5.1). The domain has shared
many links (4341) to Russian-affiliated domains, but does not seem to do so today. However, it
stands out because it provides no information that can identify its owner and appears to feature
authors with fake identities using common Norwegian names and artificially generated profile
photos (GAN images). It provides a contact form and an email address (info@frieord.no). Upon
contacting the website, the contact form yielded the response “The form was unable to submit.
Please contact the administrator”. We received no reply to our email.

The domain has a specific Google Analytics (Universal Analytics) ID: UA-240676160. We have
identified at least 25 other domains which use this same Google Analytics ID. Many of these
appear to use GAN generated profile images. Researching these sites is beyond the scope of this
report, which is why we do not list them.

FRIE ORD 1%

Frie Ord gir deg nyttig informasjon rundt temaer som er aktuelle for folk flest i Norge o
Hjem Finans Teknologi Husoghjem Helse Sport Norge Annet
2 2 2 H Sok pa nettsiden
5 fordeler med a ga pa ski :
S@K
Last ned McAfee® umiddelbart og forsvar deg APNE 5
» Mot angrep av virus og skadelig programvare.
x

by Frieord McAfee®
Antivirus with
VPN

Last ned McAfee®
umiddelbart og forsvar >
deg mot angrep av...

Figure 5.1 Screenshot of www.frieord.no, here with the top story “5 advantages to cross-
country skiing”. Date of capture: 16 June, 2023.

FFI-RAPPORT 23/02382 27



Shares 4341 links to Russian sources

The domain fiieord.no has shared a total of 4341 links to sources in the Russian disinformation
and propaganda ecosystem, including rt.com (1859 links), zerohedge.com (1652 links), unz.com
(599 links), sputniknews.com (210 links), globalresearch.ca (9 links), southfront.org (6 links),
sott.net (2 links), strategic-culture.org (2 links) and voltairenet.org (2 links). A manual scan
suggests that the website does not seem to link to Russian sources today, and that the identified
link sharing may date back to a website that was previously hosted on the same domain. Data
collected by the Internet Archive’s Time Machine?’, shows that the domain hosted an
“alternative news” site from 2014 and that the website currently hosted on the domain appeared
in 2022. However, we include the current website here because it appears to have fake author
profiles using artificially generated portraits.

Appears to use Al generated photos of authors

While the domain does not seem to share links to Russian sources today, it appears to feature
inauthentic properties that makes it relevant to describe in this report from a digital literacy
standpoint.

The website publishes content by three allegedly Norwegian journalists with common
Norwegian names. By closer inspection, their portraits appear to be GAN generated (Generative
Adversarial Network), meaning that they bear hallmarks of portraits created using artificial
intelligence.?® While this evaluation is subject to minor uncertainties, applying several detection
methods? reveal that the pictures contain several features that are common for GAN generated
faces. The profile pictures of three authors on frieord.no are shown in Figure 5.2.

Figure 5.2 The portraits of the three authors on frieord.no contain features typical of
artificially generated images.

27 https://web.archive.org/web/2014111605083 1 /https://www.frieord.no/

28 Tanvi Arora & Rituraj Soni. (2021). 4 review of techniques to detect the GAN-generated fake images. In:
Generative Adversarial Networks for Image-to-Image Translation (2021), pp. 125-159. Academic Press. Source:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978012823519500004 X

2 Wang, X., Guo, H., Hu, S., Chang, M. & Lyu, S. (2023) GAN-generated Faces Detection: A Survey and New
Perspectives. 26th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2023). Source:
https://arxiv.org/abs/2202.07145

28 FFI-RAPPORT 23/02382


https://web.archive.org/web/20141116050831/https:/www.frieord.no/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978012823519500004X
https://arxiv.org/abs/2202.07145

All pictures contain features that represent physical inconsistencies, including:

- Misshaped or partly missing ears

- Unnatural structure in clothing

- Oddly stretched background

- Exaggerated borders and inconsistencies between depicted faces and backgrounds
- Pixelated or unnatural skin texture

The picture below (Figure 5.3) contains some of the clearest indicators of GAN faces; the
texture of the hat and clothes appears unnatural, the border between the person and the
background seems somewhat glitched in places, one ear appears to be partly missing, and the
trees and branches in the background look unnaturally flat and tangled.

Figure 5.3 GAN indicators on the profile picture of author 1.

The other pictures contain similar indicators. In the picture of author 2 (Figure 5.4), the lines in
the background do not align, and what appears to be a house (to the left of the face) is weirdly
stretched and crooked in relation to the face. Furthermore, the earring on the right ear bleeds
into the right cheek, the upper part of the other ear has a dark line across it and some hair seems
to disappear unnaturally.

FFI-RAPPORT 23/02382 29



Figure 5.4 GAN indicators on the profile picture of author 2.

In the profile photo of author 3 the indicators are more subtle (Figure 5.5). There appears to be a
few glitches in the hair and in the transition from the hair to the background, and the right ear
seems misshaped. The strongest indicator, however, is the central alignment of the eyes.

Figure 5.5 GAN indicators on the profile picture of author 3.

Glitches around the ears, eyes, and teeth are regarded as tell-tale indicators of GAN generated
faces®®. Additionally, blurred backgrounds and central eye alignment are common in such
images. When increasing the transparency and layering the pictures on top of each other, it
becomes clear that the eyes on all three images are centrally aligned, suggesting that the images
are highly likely artificially generated (Figure 5.6).

30 Stanford Internet Observatory (2022). Unheard Voice: Evaluating five years of pro-Western covert influence
operations. Source: https://fsi.stanford.edu/publication/unheard-voice-evaluating-five-years-pro-western-covert-
influence-operations-takedown

30 FFI-RAPPORT 23/02382


https://fsi.stanford.edu/publication/unheard-voice-evaluating-five-years-pro-western-covert-influence-operations-takedown
https://fsi.stanford.edu/publication/unheard-voice-evaluating-five-years-pro-western-covert-influence-operations-takedown

Figure 5.6 Increasing the transparency of all three images and layering them on top of each
other shows that the eyes are centrally aligned.

Concluding remarks

The website frieord.no has no identifiable owner, contains a significant amount of programmatic
advertising and displays inauthentic properties in terms of what is highly likely fake authors
with artificially generated profile photos. Its Google Analytics ID connects it to at least 25 other
websites that run programmatic advertising, many of which display similar use of GAN
generated photos. We have not further analysed the website nor the network to which it is
connected, as this is beyond the scope of our study. The purpose of identifying it here is to
describe what appears to be an inauthentic, anonymous Norwegian website that is part of a
network designed to exploit programmatic advertising through posing as legitimate,
informational websites. We argue that, from a digital literacy perspective, Internet users should
be able to exercise sound judgment on websites’ credibility, and that the use of fake authors with
GAN generated profile photos is illegitimate and misleading.

FFI-RAPPORT 23/02382 31



5.2 www.digiter.no

The website digiter.no appears to be an online Norwegian newspaper covering topics such as
politics, technology, sports, and entertainment and contains programmatic advertising (Figure
5.77). The domain has shared only 4 links to Russian sources; snanews.de (3 links) and
tvzvezda.ru (1 link).

It stands out because it auto-copies and auto-translates articles from other sources and presents
them as its own, its editorial staff have false identities and it provides no information about the
website’s owner beyond the email address Mileskarl05@gmail.com. The email address connects
digiter.no to a global network of inauthentic and anonymously administered news sites in
multiple languages that is further described in the following - as well as in the next case (5.3
kontrast1.no). We did not receive a reply to our email when contacting the website.

o o
(7D|g|ter HOME  OPPSLAG  UTENRIKS NYHETER ~ TEKNOLOGI ~ POLITISK  SPILL  HELSE  VIRKSOMHET  SPORT  UNDERHOLDNING  KONTAKT 0SS Q

i 8

Fotball - <">FB-Frau’§'5| i Ngns e
League mat Frankrike, Norge og Kommunial ak: ot Furuhdjd- ensker a beskytte rerledninger
Portugal i kirken iverksettes innenfor FN bedre mot sabotasje

L.

Siste innlegg

R ; R Sturgeon: Jeg har ikke gjort noe kriminelt
Den bla drage er tilbake pa

strendene i Spania

De 7 vakreste togrutene for vinteren

Figure 5.7 Screenshot of digiter.no. Date of capture: 16 June 2023.

Auto-copied and auto-translated content

Articles on digiter.no reveal many errors and strange wordings that indicate that the text has
been auto-translated to Norwegian from other languages. For example, one article — curiously
written by a digiter.no author named “Edvard Munch” (Norwegian painter) — shows many signs
of auto-translation illustrative of the language in the articles we sampled. A simple Google
search reveals that the article is copied and translated from a German news site, Allgaiier
Zeitung (Figure 5.8and Figure 5.9).

32 FFI-RAPPORT 23/02382



Vintersportnasjon Norge: Klaebo, Magnus og Co. - Hvorfor landet

vintersport med mer Wieso Norwegen bei der Ski-WM so gut ist
itten by Edvard Munch juni 16,2023 —

< 2N i

viele ihrer Landsleute wegen der hohen Preise nicht nach Planica gekommen
sind: Nicht nur im Medaillenspiegel, sondem auch auf der Tribane sind die Norweger die

115ki-VM leder Norge konkurransen. Arsakene:

: mer sng, mer talent, mindre byrakrati og press for & lykkes. Men kan det kopieres?

Allgduer Zeitung asonniRen RO
vinner sa mange medaljer i ski-VM - Sportsnyheter om ishockey,

=] Bei der Ski-WM enteilt Norwegen der Konkurrenz. Die Griinde: Mehr
P Schnee, mehr Talente, weniger Biirokratie und Erfolgsdruck. Aber
. . .. lasst sich das kopieren?

Figure 5.8 Article on digiterno. Source:

https://digiter.no/vintersportnasjo .
Figure 5.9 Original article on Allgatier
n-norge-klaebo-magnus-og-co- ¢
) Zeitung. Source:
hvorfor-landet-vinner-sa-mange-
. . https://www.allgaeuer-
medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter- ; ;
) ; zeitung.de/sport/die-norweger-
om-ishockey-vintersport-med-
machens-

mer-2/

unkomplizierter arid-542961

Fake identities on editorial staff

Articles on digiter.no feature bylines with the name and a photo of the author, but no contact
details. Two authors are named “Liv Ullmann” (famous Norwegian actress) and “Edvard
Munch” (famous Norwegian painter, deceased). Examples of other names are “Siv Jensen”
(famous Norwegian former politician, but also a common name) and “Ashley Olsen” (famous
American former actress, i.e. “the Olsen twins”). Their profile photos are taken from other
sources. For example, here is the bio of the journalist “Siv Jensen” (Figure 5.10).

«Internettevangelist. Ekstrem kommunikator. Subtilt sjarmerende
alkoholelsker. Typisk tv-nerd.»

Figure 5.10 Screenshot of the bio of the journalist “Siv Jensen”. English translation: “Internet

evangelist. Extreme communicator. Subtly charming alcohol lover. Typical TV
nerd.”

FFI-RAPPORT 23/02382 33


https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://digiter.no/vintersportnasjon-norge-klaebo-magnus-og-co-hvorfor-landet-vinner-sa-mange-medaljer-i-ski-vm-sportsnyheter-om-ishockey-vintersport-med-mer-2/
https://www.allgaeuer-zeitung.de/sport/die-norweger-machens-unkomplizierter_arid-542961
https://www.allgaeuer-zeitung.de/sport/die-norweger-machens-unkomplizierter_arid-542961
https://www.allgaeuer-zeitung.de/sport/die-norweger-machens-unkomplizierter_arid-542961
https://www.allgaeuer-zeitung.de/sport/die-norweger-machens-unkomplizierter_arid-542961

Using Google’s reverse image search, we find the same profile photo used on at least 11 other
websites in various countries and languages, and on at least three different LinkedIn profiles. In
all instances, the photo is displayed with different names (or no name), none of which are “Siv
Jensen”. See two examples below in Figure 5.11 and Figure 5.12.

Jenny Smith

The best management company I've ever come across. The

professionalism of these guys is insane.

Hotelier | Travel Blogger, MoveToNewZealand.net Natalie Dugh
Basic Plan

Figure 5.11 Screenshot from the domain
“upjourney.com”, using the
same photo with the name
“Jenny Smith”.
Source:https://upjourney.com/
whatis-the-difference-
between-a-hotel-motel-inn

Figure 5.12 Screenshot from the domain
“slow2ventures.co”, using
the same photo with the
name “Natalie Dugh”.
Source:
https://slow2ventures.co/

Google’s reverse image search places the likely origin of the photo on an Irish video and
photography production company where it is showcased as one of several examples of their
business portraits (Figure 5.13).

CORPORATE HEAD SHOTS AND EXECUTIVE & EXECUTIVE BUSINESS PORTRAITURE IN DUBLIN,
IRELAND

Are you looking for executive, business portraiture & corporate head shots for LinkedIn, opportunity network, social media profiles, portraits of your
management team, and staff shots for your website? Lensmen Photography is the leading supplier of portrait and corporate head shots, and executive
& business portraits in Dublin, Ireland.

Figure 5.13 The profile photo of «Siv Jensen” as it appears on the Irish video and photography
company “Lensmen”. Source: https://www.lensmen.ie/editorial-
photography/business-portraiture/

34 FFI-RAPPORT 23/02382


https://upjourney.com/whatis-the-difference-between-a-hotel-motel-inn
https://upjourney.com/whatis-the-difference-between-a-hotel-motel-inn
https://upjourney.com/whatis-the-difference-between-a-hotel-motel-inn
https://slow2ventures.co/
https://www.lensmen.ie/editorial-photography/business-portraiture/
https://www.lensmen.ie/editorial-photography/business-portraiture/

Another journalist on digiter.no is “Ashley Olsen”, presented with this bio (Figure 5.14):

ASHLEY OLSEN

"Reiseelsker. Twitter-forsker. Forfatter. Ekstrem kaffeguru. Ond

popkulturfanatiker.”

Figure 5.14 Screenshot of the bio of the journalist “Ashley Olsen”. English translation (ours):
“Travel lover. Twitter researcher. Author. Extreme coffee guru. Evil pop culture
fanatic.”

Using Google’s reverse image search, we found the same photo on the bio of a journalist on the
Chilean domain publinoticias.cl, under the name “Emelina Serbin” (Figure 5.15). The website
on the domain has a similar design to digiterno and lists Mileskarl05@gmail.com as the owner,
just as with digiter.no.

B Emelina Serbin

“Amante de los zombis. Fanatico profesional del tocino. Pensador exasperantemente humilde. Aficionado a la comida.
Defensor de Twitter".

Figure 5.15 On the domain publicnoticias.cl the same photo is used to present its journalist
“Emilina Serbin”. English translation of the bio: “Zombie lover. Professional
bacon fanatic. Maddeningly humble thinker. Foodie. Twitter Defender”.

We found a cropped version of the same profile photo used on the website of an established
Norwegian cultural event, where the person is identified by her real name (which is not Ashley
Olsen or any of the other) and occupation (Figure 5.16). We omit further information from this
report for privacy reasons.

Figure 5.16 Screenshot from the website of the cultural event where the person is identified by
her real name and occupation.

FFI-RAPPORT 23/02382 35



Google’s reverse image search attributes the origin of the photo to the Russian Yandex’ image
search, in a category called “Norwegian women 40 years old photo” (Google translated from
Russian “HopBexckue >xeHIUHBI 40 et GoTo”’) (Figure 5.17). From here, the photo links to its
source, an online forum on the domain theapricity.com, in a category called “Norwegian
women”. We were not able to identify how it made its way to the forum.

;IHHEI(C HOpBEXCKNe KeHwuHel 40 net doTto Haiitn [N
¢ KapTHHKM Biuieo
Pasmep v OpueHTauma v Tun v LipeT v Dain v Tosapsl Ceexue Obon Ha caitte v

Figure 5.17 Screenshot of the Russian Yandex’image search engine displaying the full-size
version of the profile photo used by digiter.no

Part of an international network

A Google search for “Mileskarl05@gmail.com” shows the same email address as the owner of
more than two hundred other websites in multiple languages, including Norwegian, English,
Spanish, French, Japanese, Greek, Czech, Italian, Portuguese and Polish — to mention a few.

The websites display similar design and content categories, giving the impression that they are
legitimate news sites. In addition, many of them share a curious trait — a mismatch between the
domain name and the content. For example, two of the other 13 Norwegian websites we
identified connected with the email address Mileskarl05@gmail.com, are vossblues.no and
betzykrisenter.no. The names do not indicate that they are news sites, but rather websites for a
blues club?' and a centre for people in need®? — which they in fact were when they were
established. A plausible explanation is that the entity behind Mileskarl05@gmail.com directly,
and/or via proxies, purchases expired domains with pre-existing backlinks as these domains will
perform better in web searches.*

As we took a closer look at the next website, described in the following case (5.3), we
discovered that digiter:no and the other websites of the “Mileskarl05@gmail.com” network are
part of an even larger network. The most probable reason for the mismatch between the domain
names and the content on their websites, is that acquiring legacy domains is a search engine
optimization tactic which increases online visibility and reach.

31 Former/original website: https://web.archive.org/web/20041130095218/http://www.vossblues.no/
32 Former/original website: https://web.archive.org/web/20110921014252/http://www.betzykrisesenter.no/
33 We have not looked into domain ownership, as that is beyond the scope of this report.

36 FFI-RAPPORT 23/02382


https://web.archive.org/web/20041130095218/http:/www.vossblues.no/
https://web.archive.org/web/20110921014252/http:/www.betzykrisesenter.no/

Concluding remarks

We choose to describe digiter.no in this report because it may shed light on a phenomenon that
we believe people should know about from a digital literacy standpoint. The domains linked to
Mileskarl05@gmail.com seem to be inauthentic websites mimicking legitimate news sites in
local languages. They operate with fake authors and auto-copy and auto-translate their articles
from other sources. It is likely that the entity behind Mileskarl05@gmail.com directly and via
proxies purchases expired domains (such as vossblues.no) with pre-existing backlinks, meaning
it will perform better on web searches — which explains the mismatch between the domain
names and the content. This is supported by findings connected to the website we describe in the
following subchapter, 5.3 kontrastl.no.

While the network provides ample opportunity for generating advertising revenue and the
potential to spread any information to a larger audience through mimicking authentic news sites
in local languages, further analysis of the network is beyond the scope of this report. However,
as the following case will describe, this network is part of an even larger network.

FFI-RAPPORT 23/02382 37



5.3 www.kontrast1.no

The domain kontrastl.no (“the contrast”) appears to be an online Norwegian newspaper (Figure
5.18). It shares only three links Russian sources, all from tass.com. It stands out because it
provides no information about ownership or authors beyond the email address
powerhayden58@gmail.com, which links it to a global network of websites similar to that of
Mileskarl05@gmail.com described in the previous case example of digiter.no. However, the
website does not contain programmatic advertising. Its authors have fake identities using
Norwegian names (some generic and some only with oddly constructed double first names), and
no other information that can verify their identity. The format of the authors’ bios also resembles
the author bios in the Mileskarl05@gmail.com network. Based on our correspondence with
powerhayden58@gmail.com, described later in this case, we conclude that they are indeed part
of the same network made up of 443 inauthentic websites in 32 languages.

K

HOME  TOPPNYHETER  VERDEN  @KONOMI  VITENSKAP  TEKNOLOGI  SPORT  UNDERHOLDNING  KONTAKT SKJEMA Q
N P
@ Top Stwories  nngjer Virtual Reality-versjon av sin irta Creeds 4,5 En ny belgisk bari setter opp renten p3 sparekontoene sine n Etter 3 ha beseiret M Pokora flere ganger, mette Lionel Tim sin ti

| Main Stories < > | Editors Pick | Trending Stories
- "

TECH

Ubisoft kunngjer Virual Reality-versjon av
sin blockbuster «Assassin's Creeds
i 1 igot

Kevin De Bruyne setter Manchesters gater i brann: Red Devils»
tar til stranden under lagets parade

T Tone

| Popular Stories

] 7 >\

Figure 5.18 Screenshot of www.kontrastl.no. Date of capture: 16 June 2023.

Auto-copied and auto-translated content

As with digiter.no, the content of kontrastl.no seems to be auto-translated to Norwegian. For
example, the first sentence of the “about us” page reads: “Kontrastl Lyser over de siste og
viktige gjennombruddene i de siste topphistoriene, politikk, teknologi, oppstart, helse og
vitenskap via lettleste innlegg”. The sentence appears to have been auto-translated from another
language, possibly English, based on the incorrect use of the word “Lyser” (with a capital L and
possibly translated from “sheds light”) and the word “oppstart” (possibly translated from “start-

38 FFI-RAPPORT 23/02382



ups”). A random sampling of articles shows that they bear clear hallmarks of automated
translation. Figure 5.19 provides one of several examples in which the article is full of
incomplete and incoherent sentences and incorrect use of words and phrases typical for auto
translation.

Ada Hegerberg ble logisk nok beholdt i Norges VM-
tropp et ar etter retur til uttak. OL-spissen haper a vise
et bedre ansikt enn han viste pa EM i fjor sommer.

| fjor sommer la hun ikke skjul pa frustrasjonen. Tilbake til eksamen i mars 2022, Ada Hegerberg Han gnsket a utnytte
Euro 2022 for & bygge videre pa sin vellykkede retur til OL etter en alvorlig skade. Mangel pa pott, The Norge Slatt ut i
forste runde hadde Lyon-spissen mer enn bare bitterhet i munnen. Det har vaert endringer, inkludert trenerbytte, og
hapet om en sterk VM-prestasjon har kommet tilbake til den skandinaviske nasjonen og Ada Hegerberg.

Et rimelig band pa papiret

Ballon d'Or 2018 @nsker a vaere lederen for utvalget, til tross for en sesong som ble avkortet igjen av en lang skade. lkke
overraskende ble Hegerberg inkludert i den 23 mann sterke norske troppen til verdenscupen som starter 20. juli. der
Morge skal ogsa spille apningskampen i Auckland mot New Zealand. Etter det fortsetter konkurransen sveitsisk 25. juli
og sa en siste mot Filippinene 30. Et enormt billig lag for Hegerberg og hans familie.

Figure 5.19 Example of content from kontrasti.no that bears hallmarks of auto-translation.

Fake identities on editorial staff

Articles on kontrasti.no include bylines with the name and a photo of the author, but no contact
details. The names are either common Norwegian names that are difficult to verify without
extensive research, or an unusual combination of two Norwegian first names, such as “Jonas
Jorgen”, “Gudbrand Gunnar”, and “Tiril Tone”. Their bios are odd and grammatically and/or
linguistically incorrect and resemble those of digiterno and the websites of the
Mileskarl05@gmail.com network previously described. The journalists’ profile pictures are
taken from other sources. For example, here is the bio of the journalist “Jonas Jergen” (Figure
5.20).

Jonas Jergen

«0Onde skaperen. Avid student. Analyst. Ekstrem popkulturforsker. Frilansmatentusiast.»

Figure 5.20 The bio of the journalist «Jonas Jorgen” is linguistically incorrect and thus
difficult to translate into equally incorrect English. It reads “Evil creator. Avid
student. Analyst. Extreme pop culture researcher. Freelance food enthusiast”.

FFI-RAPPORT 23/02382 39



Using Google reverse image search, we find the same profile photo used on at least 30 other
websites, two LinkedIn profiles and four Twitter/X profiles, all with different names. Here are
two examples from other websites (Figure 5.21 and Figure 5.22).

john espino
O STAIN Clrebon, Sistem Komputer (Teknik Komputer), Undergraduate

1,358 Followers 0 Following 18,635 Total Views Otop1%

<+ Follow

Figure 5.21 The same profile photo used for the profile of “John Espino” on the domain
www.academia.edu. Source: https://staincirebon.academia.edu/johnespino

work! I really love what you do
(For real). | think you do good as
a pseudo coder. You not only
know your material, but most
impartantly you can teach clearly. | am so lucky to
find your site.”

L "Awesome man, keep up the good

Francis

Figure 5.22 And here he is as “Francis” providing a testimonial on the domain
https://dev.ilovecoding.org/ .

International network

A simple google search for “powerhayden58@gmail.com” shows the same email address as the
owner of at least 37 other, similar websites in several languages, including Norwegian, German,
French, Arabic, Italian, Spanish, Portuguese, Dutch and Polish — to mention some. As such, the
network bears resemblance to that of Mileskarl05@gmail.com described in the previous case
study of digiter.no. While this network also provides ample opportunity to spread any kind of
information to local populations by mimicking authentic news sites, further research into the
actors and the purpose behind the network is beyond the scope of this report. We did, however,
contact the website to ask about our findings and received information that enabled us to
identify many more websites as well as the connection between the “powerhayden58” and the
“Mileskarl05” networks.

40 FFI-RAPPORT 23/02382



Contacting the website confirms global network

Upon contacting the website in Norwegian using the email address
powerhayden58@gmail.com, we received what appears to be a standardized, English reply with
the signature of a Power Hayden, CEO of Power Press Agency. No other identifiable
information was provided. The email did not answer our query about inauthentic properties.
Instead, it was a sales pitch stating that they offer “sponsored press release and guest posting
opportunities” as well as “sponsored link insertion opportunities” on their “editorial and non-
editorial websites”, of which most are “Google News-approved old publisher properties,
providing instant indexing of the article”. According to the email, this “helps to increase your
search engine ranking, as news websites have high trust with Google and signals will be passed
on to you”.

The email offered a link to a Google doc that lists a total of 443 websites in 32 languages in the
“powerhayden58” network. The websites are broken down into three categories, of which 327
sites are described as “editorial sites” in 22 languages (including kontrasti.no), 110 sites are
described as “guest posting sites” in 15 languages and six sites are described as “non-editorial
websites/niche blogs” in English. While the “editorial sites” do not seem to display
programmatic advertising, the “guest posting sites” and “non-editorial websites/niche blogs”
do.*

The website kontrasti.no is the only Norwegian website in the “editorial sites” category.
However, in the “guest posting sites” category, we find additional 13 Norwegian websites®,
including digiter.no, which we described in the previous case example (5.2), and the other
Norwegian sites we identified as part of the Mileskarl05 network. While the visual similarities
between the websites of the powerhayden58 and Mileskarl05 networks suggested a connection
between the two, the list confirms that they are the same network.

We never received a reply to our questions about the use of fake author profiles and auto-
translated text. Because the network appears to be inauthentic using illegitimate methods such
as fake journalists and auto-copying/translation of content from established news sources, we
performed Google searches in an attempt to confirm the authenticity of “Power Hayden” and the
entity “Power Press Agency” before describing our findings in this report. We were not able to
confirm either.

Based on the names, the two Gmail addresses and the domain names it is possible to find out
more about the network and the actors involved than what is described in this report. However,
our focus is on the identified websites from a digital literacy point-of-view and not on
identifying the actors behind it.

34 The full list of 443 domains may be requested for legitimate research or journalistic purposes.

35 The 13 Norwegian websites are: Yttersiden.no, Topshineauto.no, Thecoolgirl.no, Norskmatkultur.no,
Securmarksykkel.no, Kjaerra.no, Betzykrisesenter.no, Citra20100slo.no, Vossblues.no, Nyematoghelse.no,
Norskoffroadteknikk.no, Easydisplay.no, Digiter.no.

FFI-RAPPORT 23/02382 41



Concluding remarks

Based on our findings and the information provided in the email from
powerhayden58@gmail.com, it is reasonable to conclude that the 443 websites that list
Mileskarl05@gmail.com and powerhayden58(@gmail.com as the only contact information
comprise a global network of inauthentic, anonymous sites in 32 languages.*® They mimic
authentic news media and blogs to look credible, and the content is either auto-copied and auto-
translated from other news sources or paid for by third parties and presented as editorial articles
that appear to have been written by real journalists, but who have fake identities.

Based on the findings and the information provided by powerhayden58@gmail.com, it is highly
likely that the purpose of the network is to make money from displaying paid-for, third-party
content disguised as legitimate news articles, and to create advertising revenue from drawing
Internet users to their websites. A plausible explanation for the mismatch between domain
names and the content on the websites they host, is that the entity behind the network directly
and/or via proxies purchases expired domains with pre-existing backlinks, meaning it will
perform better on web searches.

The network provides ample opportunity to spread any kind of (dis)information disguised as
news from editorial news outlets to large audiences in local languages globally. While the
primary purpose of the network seems to be financial gain, it offers an established, global
infrastructure that gives anyone, including malign actors, an opportunity to plant and spread
paid-for content with the aim of exerting covert influence directed at target groups in multiple
languages.

36 Languages: Arabic, Brazilian Portuguese, Bulgarian, Chinese, Chinese (Hong Kong), Czech, Dutch, English,
French, German, Greek, Hindi, Hungarian, Indonesian, Italian, Japanese, Korean, Latvian, Lithuanian, Norwegian,
Polish, Portuguese, Romanian, Russian, Serbian, Slovakian, Spanish, Swedish, Thai, Turkish, Ukrainian, Vietnamese

42 FFI-RAPPORT 23/02382



54 www.nyheteridag.news

The website nyheteridag.news (“news today”) has shared only 3 links to the official Russian
source tass.com, and provides no information about the website’s owner. The domain stands out
because it appears to be a proper Norwegian online newspaper while it hides its owner’s identity
(Figure 5.23). It provides the email address info@nyheteridag.news as the only contact
information. When contacting the website, we did not get a response.

It seems to auto-translate and auto-copy news from other news sources, change the wording
slightly and present the news using a byline with only a generic Norwegian name and no other
information or contact details that can verify the author’s identity. The website contains
programmatic advertising.

mNyhetef |dag Underholdning  Maringsiv  Morge  Sport  Verden  Teknologi € q

Easee-trebbel kan koste borettslag
Norge ma velge: Nyskape eller hundretusenvis — dette ber du gjere
stagnere na

Sport

W Helarw Senen @ jurd 13, 2023

Us-Kongress prift Golf-Fusion av it e
PGA og Saudi-serien Aston Villa negrmer seg Monchi-
utnevnelsen etter Christian Purslows seg etter fanprotester over driften av
avgang klubben

Figure 5.23 Screenshot of www.nyheteridag.news. Date of capture: 16 June 2023.

FFI-RAPPORT 23/02382 43



Auto-copied and auto-translated content

As with other websites described in this report, nyheteridag.news also appears to copy articles
from other sources and present them as its own, including changing the byline to that of its own
editorial staff — whose identity cannot be verified. A random sampling of articles shows that
articles are copied from authentic, Norwegian news sites, such as Dagsavisen.no, tv2.no, and
NRK.no. However, the website does not copy the articles in verbatim, but changes the wording
slightly. See illustrative example below, where nyheteridag.news has taken an opinion piece
from Dagsavisen.no, kept the same headline and photograph, but performed slight alterations to
the text. Here, we have selected a random paragraph to illustrate this (Figure 5.24 and 5.25).

Nyheter | acsavisen uenes

Ta bilene deres Ta bilene deres

Villmannskjoring ma fa storre konsekvenser.
@ Jonas Larsen Jjuni 12, 2023

Sann tror du knapt det du leser da VG mandag kunne fortelle om maskerte mer
biler uten skilte som sperret E18 utenfor Drammen for a kjgre i hastigheter pé ¢ Det er s& man knapt tror det man leser nir VG mandag kunne fortelle om

200 kilometer i timen. Respekten for fellesskapets regler har forsvunnet. Da trer maskerte menn i biler uten skilter som sperret av E18 utenfor Drammen for

toffere tiltak. 8 kappkjere i hastigheter p& over 200 kilometer i timen. Respekten for

fellesskapets regler er forsvunnet. Da mé det toffere tiltak til.

Figure 5.24 Figure 5.25

Screenshot of headline and 1" paragraph  Screenshot of headline and 1" paragraph of the
of news article on nyheteridag.info, 12 original opinion piece on Dagsavisen.no, 12
June 2023, copied from Dagsavisen's June 2023. Source:

opinion piece the same day (displayed on  https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2023/06/
the right). The wording in the story is 12/ta-bilene-deres/

slightly changed from the original and
presented under a byline with a non-
verifiable generic name, “Jonas Larsen”.
Source: https://nyheteridag.news/ta-
bilene-deres/

The alterations from the original text found on Dagsavisen.no is obvious, as illustrated in Table
5.1

44 FFI-RAPPORT 23/02382


https://nyheteridag.news/ta-bilene-deres/
https://nyheteridag.news/ta-bilene-deres/
https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2023/06/12/ta-bilene-deres/
https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2023/06/12/ta-bilene-deres/

Table 5.1  Examples of slight text alterations between original and copied article

Original Norwegian text on Dagsavisen.no Copied and altered text on nyheteridag.news
Det er sa man knapt tror det man leser (...) Sann tror du knapt det du leser (...)

(...) for & kappkjgre i hastigheter (...) (...) for & kjgre i hastigheter (...

Respekten for fellesskapets regler er Respekten for fellesskapets regler har forsvunnet.
forsvunnet.

Da ma det tgffere tiltak til. Da trengs toffere tiltak.

While this is inarguably plagiarism, nyheteridag.news does provide the name of the website
from which it copied the content from (but not a link to the article itself). For example, at the
bottom of the article referenced above, it says “Kilde: Dagsavisen” (Eng. “Source:
Dagsavisen”).

Nyheteridag.news displays articles from both Norwegian and international sources. In the latter
case, the wording strongly indicates auto-translation. For example, in the article displayed
below (Figure 5.26), the headline is nonsensical in Norwegian, and in the text itself the phrase
“Dette er en del av den russiske lekeboken” strongly suggests auto-translation; “Lekeboken”
makes no sense in Norwegian, and is highly likely auto-translated from English “playbook”.

mNyheter Idag Underholdning Naeringsliv. MNorge Sport Verden Teknologi C Q

Russisk diplomat p& huk gnister standoff i Australia

@ Jonas Larsen - juni 23, 2023

S MICL
I BB SEVCHELLES
.
',Jlk A
C._ U

ELEVATIN_I(_E

== DIAGNOSTIC
I  ——EXCELLENCE
E in Seychelles

Figure 5.26 Article on nyheteridag.news where the headline is nonsensical in Norwegian,
indicating that it has been auto-translated. Date of capture: 16 June 2023.

The provided source of this article is simply “via Bing”. A quick Google search identifies the
original article as an AFP article in English syndicated by numerous news sites.

FFI-RAPPORT 23/02382 45




Concluding remarks

The website on the domain nyheteridag.news displays inauthentic properties that include auto-
copying and auto-translation of articles taken from other sources. These articles are then
presented as original content by journalists whose identity cannot be verified. The wording in
the auto-copied articles are slightly altered before published on nyheteridag.news, which makes
it a little harder to find the original based on normal Google searches. Its programmatic
advertising may suggest that its purpose is financial gain through displaying advertising,
however this has not been analysed further. We did not identify a Google Analytics ID that
could connect nyheteridag.news to other websites.

46 FFI-RAPPORT 23/02382



5.5 Summary and key takeaways

The four highlighted websites were chosen not because they have shared links to Russian-
affiliated sources, but because they display inauthentic properties that we believe should be
made publicly known from a digital literacy perspective. Upon investigating them further, two
of them led us to uncover a global network of 443 inauthentic websites in 32 languages that
mimic legitimate news sites. Of these, 14 are in Norwegian.

Creating inauthentic news sites in order to generate revenue from programmatic advertising is
not a new phenomenon, but may become a bigger challenge with the availability of generative
Al. NewsGuard has to date (30 November 2023) identified 566 Al-generated news and
information sites operating with little to no human oversight.?” As stated by NewsGuard, “in
many cases, the revenue model for these websites is programmatic advertising under which the
ad-tech industry delivers ads without regard to the nature or quality of the website. As a result,
top brands are unintentionally supporting these sites. Unless brands take steps to exclude
untrustworthy sites, their ads will continue to appear on these types of sites, creating an
economic incentive for their creation at scale.” (ibid.).

While we have no indications that the global network we uncovered has any other purpose than
financial gain, it does represent an established infrastructure that may be exploited by malign
actors to influence target groups in multiple languages. Further research into the content and
reach of this network is beyond the scope of our study, but is recommended.

37 NewsGuard. (2023). Tracking Al-enabled Misinformation: 566 ‘Unreliable AI-Generated News’ Websites (and
Counting), Plus the Top False Narratives Generated by Artificial Intelligence Tools. Source:
https://www.newsguardtech.com/special-reports/ai-tracking-center/

FFI-RAPPORT 23/02382 47


https://www.newsguardtech.com/special-reports/ai-tracking-center/

6 Limitations

6.1.1 Limitations of a link-based approach

This study’s link-based approach has an obvious blind spot. We are only able to uncover
domains that share links to specific domains. We have looked for backlinks to 2686 Russian-
affiliated domains, but the total number of these type of domains is unknown and constantly
changing as domains are taken down and new ones appear. With our approach, we are not able
to identify anonymous Norwegian domains that link to Russian-affiliated domains which we are
not aware of.

One possible course of action to mitigate this limitation could be to gather all the outbound links
of the domains we have uncovered with Majestic. This could give us a new list of potentially
unknown and relevant domains to investigate in-links to. This, however, was outside of the
scope of this study.

Another intrinsic limitation of the link-based approach is that we only follow /inks to uncover
shared content. Online content is obviously shared in numerous other ways, such as copy-paste
of text, translation of text into other languages, and sharing of images, sound and video etc.

6.1.2 Limitations of using Majestic SEO tool

We have utilized a commercial SEO tool (Majestic) which was built and designed for other
purposes than ours. As such, there are bound to be some limitations with its use.

Tracking domain changes over time

Majestic does not track changing ownership of a domain over time. This means that a domain
can have had a “previous life” that differs from the current version of a domain. Put simply, a
domain that has existed for some time may have hosted a string of different websites with
different owners and content over the course of its lifetime. As far as we have been able to
identify, there is no way to differentiate between different “versions” of domains over time
using Majestic (this can be done manually using the Internet Archive Wayback Machine*®). The
fact that websites continuously change over time and that links can both appear and disappear is
a known challenge with these types of studies®.

Identifying time

Using Majestic alone, we are not able to identify when a web page was created, or when a
hyperlink was published. This would require continuously crawling and indexing to be able to
timestamp changes over time. Majestic operates with a timestamp for when a web page was

38 Internet Archive Wayback Machine: http://web.archive.org/
3 Enrique Ordufia-Malea & Rodrigo Costas. (2021). Link-based approach to study scientifc software usage:
the case of VOSviewer. Scientometrics. Source: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04082-y

48 FFI-RAPPORT 23/02382


http://web.archive.org/
https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04082-y

crawled and indexed, which provides a proxy to understanding when content might have been
changed.

Cut-offs for returned referring domains

We have used the Majestic API command GetRefDomains*’, which has some limitations. When
requesting referring domains from Majestic, a maximum of 100 000 results are returned per
input domain. We set the parameter “OrderBy1” = 11, which means that the domains are
ordered by the number of links to the source in our database.

This means that for domains with more than 100 000 referring domains, “only” the 100 000
domains with the most links to the source domain in our database will be returned. 28 of the
2686 Russian-affiliated domains returned 100 000 results. We do not know what the actual
number is. However, for 20 of the 28 domains that returned 100 000 referring domains, the
referring domain with the lowest number of matched links was 3 or more. This means that the
cut-off affects linking domains which had 1 or 2 backlinks to one of the 20 domains. We
therefore evaluate the loss of data to be insignificant for our overall findings.

Most of the sources in our database are not affected by this cut-off (2658 of 2686). Domains
affected by the cut-off limitation for one Russian-affiliated source in our database might still be
identified by its links to other sources.

Lack of context

We only get aggregated numbers for how many times a domain has backlinked to our initial list
of domains. As we do not get an overview of the specific URLs which contain links to our list of
Russian-affiliated sources, we have no way of knowing the context in which these links have
been published. The context might be that the website that shares links to Russian-affiliated
domains agrees or disagrees with the content they are linking to, or for example that it is being
sarcastic about it. Also, links can have been published in the comments section of a website (if
that exists), meaning that the owners or authors of the domain did not intend to link to the
content. This has, however, not been a limitation for the analysis of identified Norwegian sites

in this study, as we have manually assessed the filtered results.

Distinguishing between subdomains

We have not been able to distinguish between subdomains of popular blogging platforms, like
blogspot.com, livejournal.com and wordpress.com. This seems to be a limitation with the
Majestic API command which we have used. This means that we may be underreporting on the
various sites that could be backlinking to our list of Russian-affiliated domains.

Website structures

The structure of a website which is crawled and indexed might also pose some challenges for a
SEO tool provider like Majestic. Websites are designed and coded in myriad ways and known
issues like asynchronous loading of content might prevent the crawler from finding all the links.

40 https://developer-support.majestic.com/api/commands/

FFI-RAPPORT 23/02382 49


https://developer-support.majestic.com/api/commands/

Also, backlinks might be indexed multiple times, as they figure in headers, menus and footers
which are used in multiple webpages on one single domain.

6.1.3 Other limitations

Because we base our qualitative analysis on common digital literacy practices, i.e. evaluating
the information that is visible on the website itself, we may have overlooked websites that have
been meticulously crafted by an advanced actor to look legitimate.

The qualitative analysis revealed a gray zone in which at least five websites could not be fully
regarded as anonymous, nor could they be regarded as fully verified. For example, some sites
display limited or ambiguous information about the actor behind them, but features authentic
and identifiable Norwegians as contributing authors. It is possible that Russia or Russian-
affiliated actors can establish such websites to amplify authentic Norwegian voices that support
Russian narratives. However, when in doubt we have chosen not to identify such sites to avoid
the risk of labelling the exercise of free speech problematic.

50 FFI-RAPPORT 23/02382



7 Conclusion

The purpose of this exploratory study was to gain insight into if and how content from Russia’s
official state media websites (such as RT, Sputnik etc.) and proxy websites is spread to domestic
audiences in countries outside Russia, more specifically Norway. Our approach has been based
on three specific research questions. In the following we provide summarized answers to them,
based on our findings, before closing off with concluding remarks.

RQ 1: Do Norwegian domains share links to Russian official and proxy domains in the
Russian disinformation and propaganda ecosystem?

Yes. We identified 1356 Norwegian domains that do so, when defining ‘“Norwegian domains” as
.no domains and any domain that has more than 50% Norwegian content (bokmaél and nynorsk)
with a language detection confidence level of more than 70%. 976 of them have shared 3 or
more links. When filtering out the domains with websites that do not seem to be online today,
the number is 693.

RQ 2: Do any of them do so anonymously?

Yes. Based on qualitative analysis, we identified 37 Norwegian websites that share links to
Russian-affiliated domains while not providing verifiable information about the website’s owner
or authors. However, most of them do not seem to share links to Russian-affiliated websites
today. They appear in our dataset because of previous websites hosted on the same domain. We
have therefore not included a list of the domains in this report.

RQ 3: Do any of them contain inauthentic or manipulated content?

Yes. In this report we have highlighted four websites that display various inauthentic and
manipulative traits, including fake author profiles with stolen portraits, GAN generated profile
images, auto-copying and auto-translation of content and artificially created photos of reporters.
Two of them mimic authentic news outlets and are connected to a global network of 443 similar
inauthentic and anonymous websites in 32 languages, of which 14 websites are Norwegian. (See
chapter 5 — Highlighted Norwegian Domains). We neither suggest nor imply that any these
websites have a connection to Russia. The two Norwegian websites that appeared in our dataset,
and are connected to the global network, have shared a very limited number of links to Russian-
affiliated domains. We have not checked link-sharing from the other 441 domains in the
network they are a part of.

Concluding remarks
There may be many reasons why someone would create anonymous Norwegian websites and
use them to share links to the Russian disinformation and propaganda ecosystem. There may

also be many reasons why these websites contain inauthentic or manipulated content. Neither
suggest a connection to Russia in and of itself. However, it may. Local language distribution of

FFI-RAPPORT 23/02382 51



Russian narratives through proxy sources and the use of fake identities is an integral part of
Russia’s strategy for information influence.

In the qualitative part of our research, we approached the websites just as any Internet user
would, based on common digital literacy practice, i.e. looking at the content on the website
itself. We have considered a website to be anonymous when it does not provide verifiable or
truthful information about its owner or authors.

While we did find 37 anonymous and five partly verifiable Norwegian domains that have shared
links to Russian-affiliated domains, we have not found evidence to suggest that they have - or
have had - a connection to Russia, nor do we imply that they do. Answering such questions
would require deeper research beyond the scope and framework of this study.

The four anonymous Norwegian websites highlighted for deeper analysis in this report all
appear in our dataset because they have shared links to Russian-affiliated domains. However,
the reason they are highlighted is because they employ inauthentic methods that we choose to
expose from a transparency and digital literacy standpoint. Upon investigating them further, two
of them led us to uncover a global network of 443 inauthentic, anonymous websites in 32
languages that mimic legitimate news sites. 14 of the websites are Norwegian. We argue that
this is problematic from a digital literacy standpoint. We also argue that this, and similar,
networks represent a potential infrastructure for (dis)information distribution that may be
exploited by malign actors for the purpose of exerting covert influence and manipulations.

Based on our findings, it is reasonable to conclude that the Russian propaganda and
disinformation ecosystem does not seem to have a foothold in Norway through anonymous,
Norwegian proxy sites that share hyperlinks to other Russian-affiliated domains during the time
of this study. However, content from Russian-affiliated websites may be shared by anonymous
Norwegian websites in other ways than through link-sharing, for example by translating articles
without linking to the source. Such sites will not be identified by this study.

52 FFI-RAPPORT 23/02382



References

Dudek et al. (2021). Co-link analysis as a monitoring tool: A webometric use case to map the
web relationships of research projects. In: Proceedings of the 18th International
Conference on Scientometrics & Informetrics (2021), pp. 339-344. Source:
https://arxiv.org/abs/2110.04251

Flem, S. S. & Molnes, G. (2020). Slik spres russisk propaganda i norske alternative medier.
Faktisk.no. Source: https://www.faktisk.no/artikler/06epg/slik-spres-russisk-propaganda-
i-norske-alternative-medier

Giles, Keir et al. (2018). Russian Reflexive Control. Royal Military College of Canada. Source:
https://publications.gc.ca/site/fra/9.881883/publication.html

Global Engagement Center. (2020). GEC Special Report: Pillars of Russia s disinformation and
propaganda ecosystem. U.S. State Department. Source: https://www.state.gov/wp-
content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-and-
Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf (p. 3).

Hanley, Hans W. A. et al. (2022). No Calm in the Storm: Investigating QAnon Website
Relationships. Stanford University. Source:
https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/19293/19065

Internet Archive Wayback Machine: http://web.archive.org/

Jalal, S., Sutradhar, B., Sahu, K., Mukhopadhyay, P., & Biswas, S. (2015). Search Engines and
Alternative Data Sources in Webometric Research: An Exploratory Study. In: DESIDOC
Journal of Library & Information Technology, 35(6). Source:
https://doi.org/10.14429/d;lit.35.6.8883

Majestic SEO tool: https://majestic.com/

Medietilsynet. (2021). Stop, think, check: How to expose fake news and misinformation.
Medietilsynet. Source: https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/kritisk-
medieforstaelse/stop-think-check-en/

Nato. MC 0628 NATO Military policy on Strategic Communications

NewsGuard. (2023). Tracking Al-enabled Misinformation: 566 ‘Unreliable AI-Generated News’
Websites (and Counting), Plus the Top False Narratives Generated by Artificial
Intelligence Tools. Source: https://www.newsguardtech.com/special-reports/ai-tracking-
center/

FFI-RAPPORT 23/02382 53



Nimmo, Ben (2023). Detailed report: Taking down coordinated inauthentic behavior from
Russia and China. Meta. Source: https://about.fb.com/wp-content/uploads/2022/11/CIB-
Report_-China-Russia-Sept-2022.pdf

OpenFacto (2023). InfoRos’ historical networks of influence. Source:
https://openfacto.fr/2023/01/16/inforos-historical-networks-of-influence/

Ordufia-Malea, E. & Costas, R. (2021). Link-based approach to study scientifc software usage:
the case of VOSviewer. Scientometrics. Source:
https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-021-04082-y

Pak, Chankyung et al. (2020). Intermedia Reliance and Sustainability of Emergent Media: A
Large-Scale Analysis of American News Outlets’ External Linking Behaviors.
International Journal of Communications. Source:
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13040

Rodriguez, Belén Carrasco. (2020). Information Laundering in the Nordic-Baltic region. Nato
Strategic Communications Center of Excellence. Source:
https://stratcomcoe.org/publications/information-laundering-in-the-nordic-baltic-
region/26

Sehgal, Vibhor et al. (2021). Mutual Hyperlinking Among Misinformation Peddlers. University
of California, Berkeley. Source: https://arxiv.org/abs/2104.11694

Shenoy, A., Prabhu, A. (2016). SEO Hub: Utilities and Toolsets. In: Introducing SEO. Apress,
Berkeley, CA. Source: https://doi.org/10.1007/978-1-4842-1854-9 10

Sivertsen et al. (2022). Ugnsket utenlandsk pavirkning? — kartlegging og analyse av
stortingsvalget 202 1. Forsvarets forskningsinstitutt. Source:
https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/uonsket-utenlandsk-pavirkning-kartlegging-og-
analyse-av-stortingsvalget-2021

Stanford Internet Observatory (2022). Unheard Voice: Evaluating five years of pro-Western
covert influence operations. Source: https://fsi.stanford.edu/publication/unheard-voice
evaluating-five-years-pro-western-covert-influence-operations-takedown

Suad Kunosi¢, Denis Ceke and Enver Zerem. (2018). Advantages and Disadvantages of the
Webometrics Ranking System. In: Scientometrics Recent Advances. IntechOpen. Source:
https://www.intechopen.com/chapters/67912

Tanvi Arora & Rituraj Soni. (2021). A4 review of techniques to detect the GAN-generated fake

images. In: Generative Adversarial Networks for Image-to-Image Translation (2021), pp.
125-159. Academic Press. Source:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978012823519500004 X

54 FFI-RAPPORT 23/02382



Varghese, M. & Lawrance, Reejo M. (2019). Webometric Studies A Review of Literature. In:
ILIS Journal of Librarianship and Informatics Vol. 2, No. 1., pp. 91 — 101. Source:
https://www.academia.edu/43766555/Webometric_Studies A Review of Literature Ree
jo_ M Lawrance

Waissbluth, Elliott et al. (2021). Domain-Level Detection and Disruption of Disinformation.
University of California, Berkeley. Source: https://arxiv.org/abs/2205.03338

Wang, X., Guo, H., Hu, S., Chang, M. & Lyu, S. (2023). GAN-generated Faces Detection: A
Survey and New Perspectives. 26th European Conference on Artificial Intelligence (ECAI
2023). Source: https://arxiv.org/abs/2202.07145

FFI-RAPPORT 23/02382 55



About FFI
The Norwegian Defence Research Establishment (FFI) was founded 11th of April 1946. It is
organised as an administrative agency subordinate to the Ministry of Defence.

FFI's mission

FFlis the prime institution responsible for defence related research in Norway. Its principal
mission is to carry out research and development to meet the requirements of the Armed
Forces. FFI has the role of chief adviser to the political and military leadership. In particular,
the institute shall focus on aspects of the development in science and technology that can
influence our security policy or defence planning.

FFI's vision
FFI turns knowledge and ideas into an efficient defence.

FFI's characteristics
Creative, daring, broad-minded and responsible.

MINISTRY OF DEFENCE

FFI BOARD INTERNAL AUDIT

STRATEGIC DEVELOPMENT AND
CORPORATE GOVERNANCE

DIRECTOR GENERAL [ DEFENCE RESEARCH
ASS. DIRECTOR GENERAL REVIEW BOARD

STRATEGIC ANALYSES SENSOR AND I OPERATION AND
AND JOINT SYSTEMS J| SURVEILLANCE SYSTEMS el SUPPORT




Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Postboks 25
2027 Kjeller

Beswoksadresse:
Kjeller: Instituttveien 20, Kjeller
Horten: Nedre vei 16, Karljohansvern, Horten

Telefon: 91 50 30 03
E-post: post@ffi.no
ffi.no

Norwegian Defence Research Establishment (FFI)
PO box 25

NO-2027 Kjeller

NORWAY

Visitor address:
Kjeller: Instituttveien 20, Kjeller
Horten: Nedre vei 16, Karljohansvern, Horten

Telephone: +47 91 50 30 03
E-mail: post@ffi.no
ffi.no/en



	Summary
	Sammendrag
	Contents
	Preface
	Report at a glance
	1 Introduction
	2 Analytical framework
	2.1 Pillars of Russia’s disinformation and propaganda ecosystem
	2.2 Identifying Russian official and proxy domains (2nd and 3rd pillar)

	3 Method
	3.1 Quantitative analysis - hyperlink detection
	3.1.1 About hyperlink detection and analysis
	3.1.2 Utilizing the Majestic SEO tool for hyperlink analysis
	3.1.3 Applying Majestic to our database of Russian-affiliated domains
	3.1.4 Processing and filtering data

	3.2 Qualitative analysis

	4 Results
	4.1.1 Partly verifiable websites
	4.1.2 Anonymous websites
	4.1.3 Websites with inauthentic properties
	4.1.4 Other relevant findings regarding the spread of Russian propaganda
	4.1.4.1 Top ten languages for sharing links to Russian-affiliated domains
	4.1.4.2 Link sharing in Nordic languages
	4.1.4.3 The most linked to Russian-affiliated domains globally
	4.1.4.4 The most linked to Russian-affiliated domains by Norwegian domains


	5 Highlighted Norwegian domains
	5.1 www.frieord.no
	5.2 www.digiter.no
	5.3 www.kontrast1.no
	5.4 www.nyheteridag.news
	5.5 Summary and key takeaways

	6 Limitations
	6.1.1 Limitations of a link-based approach
	6.1.2 Limitations of using Majestic SEO tool
	6.1.3 Other limitations

	7 Conclusion
	References



