Om nettbasert fellesoperativ samarbeidslæring mellom krigsskolene - tilbakemeldinger fra kadetter og instruktører
Abstract
Kunnskap om de andre forsvarsgrenene er et område som i liten grad er prioritert i dagens
læringsplaner ved krigsskolene, samtidig som kunnskap om, og evnen til, felles samvirke på
lavere nivå er en vesentlig evne i retning av nettverksbasert forsvar (NbF). Gjennom et samarbeid
med Krigsskolen, Luftkrigsskolen og Sjøkrigsskolen har FFI prosjekt 1189 Sinett gjennomført
eksperimentserien Joint 2013 bestående av fem eksperimenter hvor totalt 71 kadetter har deltatt.
Gjennom Joint 2013-aktiviteten ønsket Sinettprosjektet å bidra inn i diskusjonen om behovet for å
styrke felles læringsmiljø ved krigsskolene muliggjort gjennom en NbF-tilnærming i
læringssituasjonen.
FFI og krigsskolene har utforsket geografisk distribuert læring og samhandling gjennom lettere
spill- og simuleringsteknologi kombinert med digitale samhandlingsteknologier som virtuell
verden og chat. Målsetningen har vært å lage et konsept "nettbasert fellesoperativ
samarbeidslæring for geografisk distribuert samtrening" tilpasset nye utfordringer med
samtrening på et lavere nivå i utdanningsnivået enn det som gjøres i dag. Læringsprosessen startet
med at kadettene fra alle tre krigsskolene ble stilt ovenfor et scenario og et tilhørende oppdrag.
Kadettene fant i fellesskap behov, avgrenset, søkte informasjon og koordinerte prosessen.
Gjennom samhandling og digital kommunikasjon skulle kadettene utvikle økt forståelse og
innsikt i de andre grenenes begrepsapparat og de viktigste kapasitetene.
Vi målte kadettenes oppfatninger gjennom observasjon underveis i eksperimentserien og
spørreskjemaer, og vi har i etterkant av eksperimentene intervjuet seks instruktører fra
krigsskolene og tolv kadetter som deltok på to eller flere eksperiment.
Samarbeidslæringen utfordret kadettene til å lære gjennom kommunikasjon med andre kadetter,
hvor kadettenes kunnskapsdeling stod sentralt. Funn viste at kadettene hadde læring i flere
dimensjoner, både rene tallmateriale, men også hvordan de andre forsvarsgrenene jobbet, tenkte
og gjennomførte en planleggingsprosess. Kadettene oppnådde en økt forståelse av hva en
fellesoperasjon er, hva andre forsvarsgrener kan gi ens egen forsvarsgren, og ikke minst hva ens
egen forsvarsgren kan gi og støtte de andre forsvarsgrenene med. Instruktørene fra krigsskolene
fungerte som prosessveiledere, hvor de lot kadettene få stor frihet i gjennomføringen av
oppdraget og veiledet ved nødvendighet eller under planlagte pauser i spillet.
Generelt var kadettene av den oppfatning at en fremtidig nettbasert fellesoperativ
samarbeidslæring, som en integrert del av utdanningen ved de tre krigsskolene, har potensiale til å
øke kvaliteten på kadettutdanningen. Kadettene benyttet samhandlingsteknologier som en del av
samhandlingskonteksten. Den virtuelle verden ble sett på som limet i læringsmiljøet.
Instruktørene og kadettene vektla betydningen av “usynlig teknologi”, som var enkel å ta i bruk
og ikke tok konsentrasjonen vekk fra det som stod i sentrum, nemlig læren om de andre
forsvarsgrenene. Cadets’ knowledge about other services of the military than their own is an area that has
relatively low priority today at the military academies in Norway. Meanwhile we see that the
knowledge about, and the ability to undertake, joint collaborations at lower levels of the defence
is an important skill to move towards a network based defence (NbF). Together with the Royal
Military Academy, the Royal Air Force Academy and the Royal Norwegian Naval Academy, the
FFI Sinett project (1189) has run the Joint 2013 experiments since 2011. Five experiments were
done, and a total of 71 cadets participated. Through the Joint 2013 activity Sinett wanted to
contribute to the discussion around the need to strengthen the joint training at the military
academies through an NbF approach within the learning context.
FFI and the military academies have explored distributed learning and collaboration through light
gaming and simulation technologies, combined with digital collaboration technologies such as
virtual worlds and chat. The aim has been to create a concept around “network based joint
operational and geographically distributed collaborative learning”. This concept considers the
new challenges that joint training at an earlier stage than is currently the norm will entail. In each
of the experiments the learning process started by presenting a scenario and an assignment to the
cadets from the three military academies. The cadets jointly defined requirements and scope,
sought information and co-ordinated the process. Through collaboration and digitally facilitated
communication, the cadets were supposed to develop an increased understanding and insight of
the other services’ concepts and high level capacities.
We measured how the cadets perceived the experiences through observations and questionnaires
throughout the experiment series. After the experiment we interviewed six instructors and twelve
cadets from the military academies who participated in two or more experiments.
The peer – to – peer learning challenged the cadets to learn by communicating with the other
cadets, with a particular focus on sharing knowledge. Findings from the research showed that
cadets experienced learning in several different dimensions; from the purely quantitative to how
the other services worked, thought and undertook a planning process. The cadets achieved an
increased understanding of what a joint operation was, what other services could contribute to
one’s own service, and not least what one’s own service could do to support the others. The
instructors from the academies guided the process and gave the cadets considerable leeway in the
execution of the assignment and supervised only when required or during planned breaks in the
game.
Generally the cadets perceived that a future network based peer – to - peer learning focusing on
joint operational skills had the potential to improve the quality of their education if it was
integrated into their existing education. As a part of the collaborative context the cadets also used
collaborative technologies. The virtual world was seen as the glue in the learning environment.
The instructors and cadets emphasised the need for technology to be “invisible”, that is, simple to
use and not distracting attention away from the core, namely learning about the other military
services.