Situation dependent path planning for computer generated forces
Abstract
We present a concept for situation dependent path planning. This concept can be applied to path
planning in several applications, like autonomous vehicles and simulated entities. The idea behind
the concept is to identify the main aspects that influence path planning, create a weight function
for each aspect, and to combine these functions in a situation dependent weight function, where the
influence of each aspect depends on the situation. We demonstrate the concept by describing in detail
how it can be used to implement a path planning method for simulated main battle tank units and
show examples of planned paths for several situations. This implementation is based on a standard
graph search path planning method. Vi presenterer et konsept for situasjonsavhengig ruteplanlegging. Dette konseptet kan brukes til
ruteplanlegging for flere anvendelser, som autonome systemer og simulerte enheter. Konseptet går
ut på å identifisere hvilke aspekter som påvirker ruteplanleggingen, utvikle en vektfunksjon for
hvert aspekt og å kombinere disse funksjonene i en situasjonsavhengig vektfunksjon, der hvilken
innvirkning hvert aspekt har avhenger av situasjonen. Vi demonstrerer konseptet ved å beskrive i
detalj hvordan det kan brukes til å implementere en ruteplanleggingsmetode for simulerte stridsvogner
og viser eksempler på ruter planlagt for forskjellige situasjoner. Denne implementasjonen er basert
på en standard ruteplanleggingsmetode som søker etter optimal rute gjennom en graf.