Nettverksarkitektur for heterogene mobile taktiske kommunikasjonsnettverk
Abstract
Fremtidige militære kommunikasjonsnettverk vil trolig i større grad bestå av flere ulike typer
radionettverk med ulike egenskaper. Sammenkobling av disse ulike radionettverkene muliggjør
bedre utnyttelse og økt robusthet. I senere tid er det foretatt flere initiativ hvor enkeltsystemer
slik som Satellite On The Move (SOTM) og Long Term Evolution (LTE) er testet for å gi økt
kapasitet til Forsvaret. Disse nettverkene med flere vil være viktige, og vil ha sine fordeler innen
hvert sitt enkeltområde i Forsvaret. En konsekvens av slike initiativ er at det i fremtidige
operasjoner trolig vil bli mange forskjellige radionettverk for å dekke forskjellige behov. Behov
kan være slik som lang rekkevidde, kort tidsforsinkelse, høy kapasitet, og interoperabilitet med
andre nasjonale enheter eller nasjoner. Det er derfor ønskelig og viktig at ulike nettverk kan
kobles sammen til et felles nettverk. Et sammenkoblet nett som består av forskjellige
radioteknologier vil kunne gi tilgjengelighet over avstand, øke den totale tilgjengelige
kapasiteten og gjøre kommunikasjonen mer robust mot både vanskelig terreng og jammeforsøk.
Prosjektet «Nettverksarkitektur for heterogene mobile taktiske nettverk» har utarbeidet en
metode som møter utfordringene ved sammenkobling av militære radionettverk. Forsvaret har,
og vil også i fremtiden operere radionettverk med store ulikheter. Eksempler på ulikhet kan
være forskjell i datarate fra noen få kilobits per sekund (kbps) til gigabit per sekund (Gbps) eller
rekkeviddeforskjeller fra noen få hundre meter til titalls kilometer. En utfordring er å få til riktig
avveiing mellom signaleringstrafikken som må gå i disse nettverkene for å opprettholde riktig
bilde av topologien til nettverket, og gjenværende kapasitet til radioteknologiene i det
sammenkoblede nettverket. Et viktig krav til metoden prosjektet har utarbeidet var at
radionettverk med lav kapasitet også skulle kunne være en del av det sammenkoplede felles
nettverket, da disse i dag er en av de viktigste radioteknologiene for landstyrker. Radionettverk
med lav kapasitet har lang rekkevidde og vil i mange sammenhenger bli brukt som bindeledd
mellom nettverk med høyere kapasitet. Et annet krav til metoden var å støtte styring av
datatrafikken i nettverket med hensyn på tilgjengelig kapasitet og kvalitet på de forskjellige
veiene gjennom nettverket (traffic management). Det er også lagt vekt på muligheten for styring
av trafikk basert på operasjonelle behov. Metoden støtter mulighet for å kunne omprioritere
bruken av nettverket underveis i en operasjon.
Denne rapporten gir en overordnet beskrivelse av fordelene Forsvaret vil ha av å sammenkoble
nettverk. Med sammenkoblede nett vil Forsvaret imøtekomme fremtidige behov for robust
samhandling over mobile nettverk. Vi skisserer et rammeverk for en søketeknikk som kan
skreddersys til å finne veier i nettverket basert på operasjonelle behov og dataflytens krav til
tjenestekvalitet. Metoden har en viktig egenskap i å kunne styre mye av signaleringstrafikken
vekk fra nettverk med lav kapasitet og tillater dermed at disse nettverkene kan være en del av
det sammenkoblede nettverket. Future military communication networks will probably consist of several different types of radio
networks with different properties. By linking various radio networks, we will enable better
utilization and increase the network robustness. More recently, there have been several
initiatives in which individual systems, such as Satellite On The Move (SOTM) and Long Term
Evolution (LTE), have been tested, in order to provide increased capacity. The individual
networks will be important and have their advantages in their individual areas. One
consequence of these initiatives is that future military operations are likely to consist of many
different radio networks in order to meet the different needs. Different needs can be long range,
short latency, high capacity, and interoperability with other national units or nations. It is
therefore desirable and important that different networks can be connected to form a common
network. An interconnected network consisting of different radio technologies will be able to
provide availability across distance, increasing the total available capacity and enable robust
communications against both difficult terrain and jamming attempts.
Within the project «Nettverksarkitektur for heterogene mobile taktiske nettverk» a method has
been developed that meets the challenges of linking military radio networks. Present and future
military communication radio networks will operate radios with disparities, both in terms of
mobility and data rate. The inequality may consist of differences in data rate from a few kilobits
per second (kbps) to gigabit per second (Gbps) or differences in range from a few hundred
meters to tenths of kilometers. A major challenge is the tradeoff between the amount of
signaling traffic required to maintain an accurate picture of the network topology, and the
remaining available capacity of the different radio technologies in the interconnected network.
An important requirement of this project has been to include low capacity radio networks in the
common network, since they are one of the main radio technologies for land forces and will
often act as a bridging point between networks with higher capacities. Another requirement was
to support the ability to select traffic paths depending on application requirements and available
network capacity (traffic management). The possibility of controlling traffic based on operational
needs was also emphasized. The method supports the ability to re-prioritize the use of the
network resources during an operation, and block and filter traffic based on network policing.
This report provides a general description of the benefits that the Norwegian defense can have
by interconnecting networks to meet future needs for robust interactions over mobile networks.
It outlines a search technique that can be tailored to find network routes based on the
requirements of the military operation and its data applications. The method is able to offload
signaling traffic from very low capacity networks and can thus allow these networks to be part of
the interconnected network.