Turbulent Boundary-Layer Simulations – comparison with experiments
Abstract
The turbulent flow of gases and liquids plays an important role in a vast range of applications.
Examples of this include atmospheric boundary layer flows, vehicles aerodynamics and internal
combustion systems. From a societal security point of view, the dispersion of harmful substances
in the form of aerosols and gases cannot be fully understood without taking turbulent transport into
account. In the maritime sector, it is necessary to describe turbulent motion faithfully in order to
be able to predict the hydrodynamic drag and to understand the noise generating mechanisms of
vessels. Similarly, the prediction of aerodynamic drag, which is important to develop drag reducing
designs on aircraft and vehicles, would be virtually impossible without detailed knowledge of
turbulent flows.
Inmany cases it is possible to performeither full scale ormodel scalemeasurements to establish
knowledge about the turbulent flows. Clearly, measurements have the advantage that there is no
need to model the flow, and real-time data is possible to extract. On the other hand, the data is
often collected in a noisy environment, and generally it is not possible to collect full space data.
The fast development of software and computer power has rendered computer simulation models
based on solution of the Navier-Stokes equations an attractive tool to study turbulent flow phenomena.
Recently, high fidelity techniques such as Large Eddy Simulation (LES) have become
feasible for ever more complex problems. However, since LES methods require large computational
resources, one needs to reduce the computational domain as much as possible. Due to this
limitation, artificial boundary conditions at the upstream boundary of the computational domain are
needed in order to describe the effect of the incoming flow.
This report presents LES results using a synthetic turbulence generator to supply artificial inflow
conditions for two high Reynolds number turbulent boundary layer flows. In both cases, measurements
are available for comparison. The motivation of this report is hence twofold. First, we aim
to validate the performance of the Large Eddy Simulation model as a tool to study boundary layer
flows. Second, we aim to quantify the performance of the synthetic turbulence generator.
The synthetic turbulence generator performs well for both flows. Although we find that high
spatial resolution is needed to obtain a good measure of the skin friction, the large scale structures
are captured even at relatively coarse resolution. This is important since t Turbulent strømning av gassar og væsker spelar ei viktig rolle innanfor mange ulike bruksområde.
Døme på dette er atmosfæriske grensesjikt, aero- og hydrodynamikken til fartøy ogmiksing i forbrenningsprosessar.
I eit samfunnstryggleiksperspektiv er det til dømes vanskeleg å predikere spreiing
av farlige emne i formav gassar og partiklar utan å ta omsyn til turbulent transport. Imaritimsektor er
det naudsynt å kunne skildre turbulente rørsler med stor grad av nøyaktigheit for å kunne berekne
strømningsmotstand og strømningsindusert støy både på overflatefartøy, undervassbåtar og taua
antennesystem. På same måte er designoptimering av fly og bilar for å redusere luftmotstand heilt
avhengig av god kunnskap om turbulente strømningar.
I mange tilfelle er det mogleg å utføre enten fullskala eller modellskala målekampanjar for å få
kunnskap om turbulens. Ein fordel med målingar er at ein ikkje treng å modellere strømninga, samtidig
som det er mogleg å ekstrahere sanntidsdata. På den andre sida vert målingar ofte prega
av støy, noko som gjer det vanskeleg å ekstrahere gode data. På grunn av avgrensingar ved
måleteknikk er det generelt heller ikkje mogleg å samle inn alle data ein ønsker.
Den raske utviklinga i programvare og datakapasitet har medført at simuleringsmodellar basert
på løysing av Navier-Stokes-likningar blir stadig meir eigna som verktøy for å studere turbulente
strømningar. Nyleg har det vortemogleg å bruke nøyaktigemetodar, slik somLarge Eddy-simulering
(LES), på stadig meir komplekse problemstillingar. Sidan LES-metodar krev stor reknekraft, treng
ein å avgrense berekningsområdet så mykje som mogleg. Ei slik avgrensing gjer at ein vert nøydd
til å anta at den innkomande turbulente strømninga oppfører seg på ein spesiell måte. Ein set altså
kunstige randkrav.
I denne rapporten har LES blitt brukt til å studere to turbulente grensesjikt med høge Reynoldstal.
I begge tilfella har resultat frå vindtunnel vore tilgjengeleg for samanlikning, og i begge tilfella har
ein syntetisk turbulensgenerator blitt brukt for å skape randvilkår for den innkomande strømninga.
Resultata viser at den syntetiske turbulensgeneratoren fungerer godt for begge strømningane.
Sjølv om høg romleg oppløysing er naudsynt for å oppnå gode estimat på veggfriksjonen, vert dei
store skalaene i turbulensen godt skildra, til og med for relativt låg oppløysing. Dette er viktig sidan
desse strukturane er essensielle både i transport av aerosolar og i støygenerering.