dc.description.abstract | Formålet med denne rapporten er å styrke forståelsen av Kinas evne og kapasitet til å utnytte
økonomiske virkemidler mot Norge, nå og i fremtiden. Rapporten forsøker derfor å avdekke
potensialet Kina har for å benytte økonomisk statshåndverk mot Norge. På tross av at Kina
befinner seg langt unna Norge geografisk, gjør den asiatiske gigantens økonomiske og politiske
størrelse, og dets vilje til å ta i bruk økonomisk statshåndverk, at Norge må forstå dets potensial.
Sikkerhetsplanlegging handler om å forberede seg på ulike scenarioer, inkludert mindre
sannsynlige hendelser. Rapporten bidrar til et bedre kunnskapsgrunnlag for slik planlegging.
I denne rapporten studerer vi fire problemstillinger. Den første handler om å forstå kjennetegnene
ved den enorme økonomiske veksten Kina har opplevd de siste tiårene, og hvordan denne kan
forklares. Ved å gjennomgå den samfunnsøkonomiske litteraturen om økonomisk vekst utleder
vi tre perspektiver på det kinesiske vekstmiraklet: standard makroøkonomisk vekstteori, teori om
overgangen fra et lavinntektsland til mellominntektsland og økonomisk kompleksitet. Det gir
innsikt i kjernen av kinesisk økonomi.
Den andre problemstillingen handler om ressursene som er tilgjengelige i den kinesiske
økonomien, og hva som kjennetegner det kinesiske næringslivet. Vi svarer på problemstillingen
ved å samle inn og sammenstille informasjon om kinesiske ressurser og næringsliv. Det gir innsikt
i Kinas evner til økonomisk statshåndverk.
Den tredje problemstillingen er å forstå Kinas økonomiske interaksjon med omverden generelt og
Norge spesielt. Vi undersøker denne problemstillingen ved å samle inn og sammenstille
informasjon om Kinas økonomiske interaksjon, både utviklingen over tid og status quo. Vi har
spesielt fokus på investeringer og handel, men inkluderer også lån og bistand. Det gir ytterligere
innsikt i Kinas evner til å utføre tradisjonell økonomisk statshåndverk både globalt og mot Norge.
Vi vurderer at den økonomiske interaksjonen mellom Kina og Norge per i dag ikke er omfattende
nok til at norsk sikkerhet kan trues av Kinas potensielle bruk av økonomiske virkemidler som
investeringer og handel for å utøve økonomisk press mot Norge. Andre avanserte økonomier er
i langt større grad avhengige av den kinesiske økonomien. At det kinesiske næringslivet videreutvikler
evnene til å være i den teknologiske fronten, kan imidlertid bidra med nye sikkerhetsutfordringer
for det norske samfunnet. Maskinvare og programvare fra Kina kan i større grad tas
i bruk i økonomien, også muligens i kritisk infrastruktur. Det vil kunne integrere Norge i nettverk
som kan domineres av kinesiske aktører og øke sårbarheten overfor bruk av økonomisk statshåndverk.
Den fjerde problemstillingen handler om å forstå Kinas økonomiske fremtid og implikasjonene for
norsk sikkerhet. Vi finner både optimisme og pessimisme vedrørende Kinas fremtidige
økonomiske vekst. Vi benytter vekstanslag det neste tiåret til å illustrere et mulig scenario for de
store økonomiene i verden. Fortsatt høy vekst i Kina vil gjøre økonomien nesten like stor som
den amerikanske. Et slikt scenario vil kunne endre konklusjonene om norsk sårbarhet for
økonomisk press gjennom manipulering av de bilaterale virkemidlene investeringer og handel. | en_GB |
dc.description.abstract | The purpose of this report is to strengthen the understanding of China’s capabilities to use
economic means against Norway, now and in the future. The size of the Chinese economy and
its willingness to use economic statecraft make it paramount to understand China’s potential for
economic statecraft against Norway. Security planning involves preparing for different scenarios,
also those that are less likely to happen. This report contributes to expand the knowledge of
China’s economic statecraft capabilities needed for such planning.
In this report, we conduct four analyses. The first analysis concerns the impressive rate at which
China’s economy has grown for the past ten years, and what characterizes and explains this
growth. By reviewing the economic literature on economic growth, we infer three perspectives on
the Chinese growth miracle: standard economic growth theory, a theory of the transition from a
low-income to a middle-income country, and economic complexity. The analysis contributes to a
deep understanding of the Chinese economy.
The second analysis concerns the resources available in the Chinese economy as well as the
structure of the economy. We collect, present, and analyze information about the resources and
the structure. The analysis provides insights into China’s economic statecraft capabilities.
The third analysis concerns China’s economic interaction with the world, and with Norway more
specifically. We collect, present and analyze information about China’s economic interaction
globally, over time and today. In particular, we focus on investments and trade. However, we also
include loans and financial aid. The analysis provides insights into China’s capabilities to use
traditional economic statecraft both globally and towards Norway. We assess China’s potential to
use economic instruments, such as trade and investments, to exert pressure on Norway to be
fairly low, because of the relatively low degree of Sino-Norwegian economic interaction. Other
advanced economies are far more dependent on the Chinese economy. If the Chinese economy
continues to develop toward the technological frontier, however, China can pose new challenges
for Norway. We may see the increased use of Chinese hardware and software in the Norwegian
economy, and possibly also in critical infrastructure. This could integrate Norway in networks
dominated by Chinese actors, and hence increase the vulnerability for pressure exerted through
economic statecraft.
The fourth and final analysis concerns the future of the Chinese economy, and the implications
for Norwegian security in the future. We find both optimism and pessimism regarding Chinas
economic outlook. We use growth predictions for the next ten years to illustrate a possible
scenario for the largest economies in the world. Continued high growth rates in the economy will
make China almost as large as the United States. Our conclusions regarding Norwegian
vulnerability to economic pressure through manipulation of the bilateral instruments investment
and trade may change in such a future scenario of the Chinese economy. | en_GB |