Analyse av data fra Sesjon del 1 i 2011
Abstract
FFI-prosjektet “Forskning på årskull” har blant annet som oppgave å identifisere målrettede tiltak
for å motivere både menn og kvinner til tjeneste i Forsvaret. Prosjektet undersøker også hvordan
kultur og holdninger i Forsvaret bidrar til å hemme eller fremme mangfoldet i organisasjonen.
Prosjektet har tidligere analysert grunnlagsdata fra Sesjon del 1 i 2009 og 2010. Basert på disse
resultatene identifiserte vi ulike egenskaper som ser ut til å fremme en positiv holdning til å gjøre
tjeneste i Forsvaret. I denne rapporten beskriver vi analyseresultater fra Sesjon del 1 i 2011.
Hensikten er å sammenligne resultatene med det vi fant i 2009 og 2010. På den måten kan vi
bekrefte resultatene fra tidligere eller identifisere endringer.
Vi ser at resultatene fra de tre årene er svært like. Dette er naturlig, siden datasettene inneholder
svar fra veldig mange respondenter, og siden svarprosenten er svært høy. Svarene representerer
fasiten på hvordan norske 17-åringer i hvert årskull ønsker å besvare spørreskjemaet i Sesjon del
1. Eventuelle endringer i de ulike datasettene vil derfor ikke være en konsekvens av usikkerhet i
tallmaterialet, men heller antyde endringer i respondentenes holdninger, meninger og egenskaper.
I datasettet fra 2011 var den største spenningen knyttet til om interessen for tjeneste og utdanning
i Forsvaret hadde økt eller ikke, siden Forsvaret i mars 2011 lanserte markedsføringskampanjen
“For alt vi har. Og alt vi er.” som markerte et skille i hvordan Forsvaret fremstilles. Kampanjen
skulle vise at Forsvaret er et vern av våre verdier, og den skulle gi nordmenn kunnskap om
hvorfor vi har et Forsvar. I dataene fra Sesjon del 1 ser vi ikke noen økt interesse for tjeneste eller
utdanning blant 17-åringer fra 2009 og 2010 til 2011. Slike kampanjer vil imidlertid ikke
nødvendigvis ha effekt så kort tid etter lansering. Holdningsendringer tar tid. Det vil være
interessant å følge interessen for tjeneste og utdanning i Sesjon del 1 i de kommende årene.
Data fra alle de tre årene viser at kjønn, fysisk form, hobbyer og geografisk tilhørighet er viktige
faktorer som spiller inn når det gjelder holdningen til å gjøre tjeneste i Forsvaret. Analyser av data
fra Sesjon del 1 i 2012 og fremover vil først og fremst være av verdi når man etter hvert kan
sammenligne mange år og studere eventuelle endringer over tid. Skulle man sette i gang ulike
tiltak rettet mot ungdommer og førstegangstjeneste, vil dataene i mange tilfeller kunne brukes til å
studere effekter av slike tiltak. The purpose of the FFI project “Research on annual age cohorts” is to identify measures for better
recruitment and reduced turnover of men and women in the Norwegian Defence. The project also
looks into how the organizational culture affects the variety in the organization.
Earlier, the project has analyzed data from Sesjon del 1 in 2009 and 2010. Based on these results,
we identified several factors that seem to affect a person´s attitude towards doing military service.
In this report, we describe the results from the analyzes of data from Sesjon del 1 in 2011. The
purpose is to compare this with what we found in 2009 and 2010.
We see that the results from the three datasets are very similar. We expected this, since the data
contain responses from almost every 17 year old person in Norway each year. Changes in the data
will therefore not be a consequence of uncertainty in the numbers, but rather indicate changes in
the attitudes, opinions and characteristics of Norwegian 17-year-olds.
In March 2011, the Norwegian Defence launched the campaign “For alt vi har. Og alt vi er.”,
which described the Defence in a new way as compared to earlier. Therefore, we were excited to
check whether this campaign had affected how many people that were interested in doing military
service. We could not see an increase in interest from 2010 to 2011. We could not, however,
necessarily expect to see an effect of this campaign after such a small amount of time. Changes in
people´s opinions and attitudes often take time.
Data from all three years show that gender, physical capacity, hobbies and geographical factors
influence a person´s attitude towards the military.
Analyzes of data from Sesjon del 1 in the future will be most valuable after some time, when we
can study data over several years, and study changes that occur over time. However, the data will
in many cases be valuable in studying the effects of specific actions taken towards Norwegian
youth and the recruitment to the Norwegian Defence.