Kvalitet i luftbildet og ADS-B
Abstract
Innenfor FFI-prosjekt 1128 er det definert en aktivitet, Kvalitet i luftbildet, hvor hensikten er å utvikle
metoder som kan angi om den nasjonale luftovervåkingen oppnår kravene som stilles til løsning
av ulike operative oppdrag. Denne rapporten beskriver hvilke muligheter innføring av ny teknologi
innen sivil luftfart der flyene selv kringkaster sin posisjon, Automatic Dependent Surveillance -
Broadcast (ADS-B), har til å forbedre mulighetene til monitorering av Forsvarets luftovervåkingssystem
fra dag til dag.
Gjennomgang av lovreguleringen av ADS-B innen luftfarten i Europa og de forventede tekniske
minimumskravene viser at ADS-B vil være en like god eller bedre referanse enn GPS fra dedikerte
testfly. Operativt bedre fordi ADS-B vil ha en mye større dekning fra dag til dag enn det som er
mulig med egne fly. Teknisk bedre fordi ADS-B har en veldefinert og tilgjengelig angivelse av
nøyaktigheten til både posisjons- og hastighetsmålingen.
En analyse av flytrafikken observert fra Østlandet med Forsvarets ADS-B system viser at allerede
dagens ADS-B dekning er velegnet til å beregne de mest nøyaktighetskrevende radarparametere. FFI project 1128 is developing methods for quality assurance of the recognised air picture. The
implementation of new technology for aviation where aircrafts are broadcasting their own position,
Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), gives brand new possibilities to achieve
continuous quality assurance of air-surveillance systems.
A study of the planned legislations and the recommended minimum technical performance standards
shows that ADS-B will be a reference on a level with, or better than, GPS from dedicated test-flights.
Operationally better because of the large number of aircrafts available each day. Technically better
since ADS-B has a well defined and available measure of position- and speed accuracy.
An analysis of available ADS-B transmitting aircrafts from Southern Norway shows that the coverage
and accuracy today is sufficient to estimate even the most accuracy demanding radar parameters.