Show simple item record

dc.contributorMosesen, Kjetilen_GB
dc.date.accessioned2018-10-04T13:17:28Z
dc.date.available2018-10-04T13:17:28Z
dc.date.issued2011-09-01
dc.identifier1128
dc.identifier.isbn978-82-464-1948-0en_GB
dc.identifier.other2011/01500
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12242/1273
dc.description.abstractInnenfor FFI-prosjekt 1128 er det definert en aktivitet, Kvalitet i luftbildet, hvor hensikten er å utvikle metoder som kan angi om den nasjonale luftovervåkingen oppnår kravene som stilles til løsning av ulike operative oppdrag. Denne rapporten beskriver hvilke muligheter innføring av ny teknologi innen sivil luftfart der flyene selv kringkaster sin posisjon, Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), har til å forbedre mulighetene til monitorering av Forsvarets luftovervåkingssystem fra dag til dag. Gjennomgang av lovreguleringen av ADS-B innen luftfarten i Europa og de forventede tekniske minimumskravene viser at ADS-B vil være en like god eller bedre referanse enn GPS fra dedikerte testfly. Operativt bedre fordi ADS-B vil ha en mye større dekning fra dag til dag enn det som er mulig med egne fly. Teknisk bedre fordi ADS-B har en veldefinert og tilgjengelig angivelse av nøyaktigheten til både posisjons- og hastighetsmålingen. En analyse av flytrafikken observert fra Østlandet med Forsvarets ADS-B system viser at allerede dagens ADS-B dekning er velegnet til å beregne de mest nøyaktighetskrevende radarparametere.en_GB
dc.description.abstractFFI project 1128 is developing methods for quality assurance of the recognised air picture. The implementation of new technology for aviation where aircrafts are broadcasting their own position, Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), gives brand new possibilities to achieve continuous quality assurance of air-surveillance systems. A study of the planned legislations and the recommended minimum technical performance standards shows that ADS-B will be a reference on a level with, or better than, GPS from dedicated test-flights. Operationally better because of the large number of aircrafts available each day. Technically better since ADS-B has a well defined and available measure of position- and speed accuracy. An analysis of available ADS-B transmitting aircrafts from Southern Norway shows that the coverage and accuracy today is sufficient to estimate even the most accuracy demanding radar parameters.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.titleKvalitet i luftbildet og ADS-Ben_GB
dc.subject.keywordLufttrafikkontrollen_GB
dc.subject.keywordTestingen_GB
dc.subject.keywordRadaren_GB
dc.source.issue2011/01500en_GB
dc.source.pagenumber29en_GB


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record