Utenlandske investeringer og andre økonomiske virkemidler - når truer de nasjonal sikkerhet?
Abstract
Militære maktmidler har i lang tid dominert tenkningen omkring hvordan stater sikrer sin suverenitet,
sitt territorium og sin befolkning. Økonomiske kapasiteter og makt har i stor grad blitt holdt adskilt
fra analyser av forsvars- og sikkerhetspolitikk. I nyere tid har det imidlertid blitt større oppmerksomhet
på at stater kan bruke sine økonomiske kapasiteter for å oppnå strategiske og politiske mål i
internasjonal politikk. Økonomiske virkemidler har slik potensial for å true andre staters sikkerhetsinteresser.
Bekymringer knyttet til utenlandske investeringer i Norge innen strategisk viktige sektorer
som telekommunikasjon og IT har spesielt skutt fart. Investeringer er imidlertid bare ett av mange
økonomiske virkemidler en stat kan benytte seg av for å nå strategiske mål – og de økonomiske
virkemidlene kan på sin side kombineres med ikke-økonomiske virkemidler som cyber- eller påvirkningsoperasjoner.
Denne rapporten er et bidrag til å gi norske myndigheter bedre forståelse for de
truslene og utfordringene vi står overfor i møtet med denne nye virkeligheten.
I rapporten studerer vi hvordan andre staters bruk av økonomiske virkemidler kan true nasjonal
sikkerhet. Vi drøfter også hvordan identifiserte utfordringskategorier for sikkerhetstruende virksomhet
kan integreres i en risiko- og sårbarhetsanalyse. Det er imidlertid utenfor denne rapportens omfang å
gjennomføre en full analyse. Rapporten har til formål å avdekke sentrale områder for videre utredning
og forskning om hvordan investeringer og andre økonomiske virkemidler kan true nasjonal sikkerhet
samt politikkutforming innen området. Vi identifiserer flere områder der kunnskapsgrunnlaget er
særlig svakt. Dersom Norge skal lykkes i å beskytte seg mot økonomiske virkemidler, må vi bedre
forstå både truslene som kan ramme oss, våre sårbarheter og hvordan disse henger sammen med
verdiene vi ønsker å beskytte i det norske samfunnet.
Det finnes bred forskningslitteratur om staters bruk av økonomiske virkemidler for å oppnå strategiske
mål, men studiene er sjelden konkrete om hvilke trusler og sårbarheter en småstat som Norge vil ha
overfor stormakter og andre staters bruk av slike midler. Vi identifiserer også flere andre sentrale
kunnskapsgap i litteraturen. Til sammen er det derfor utfordrende å avdekke truslene fra utenlandske
investeringer og andre økonomiske virkemidler mot Norge. For å kunne beskrive de ulike typene
trusler som Norge kan møte, har vi strukturert innsikten fra litteraturen i en morfologisk analyse. På
den måten får vi beskrevet handlinger hvor det er relativt få historiske eksempler, men som likevel er
aktuelle for Norge. Vi identifiserer seks utfordringskategorier hvor økonomiske virkemidler kan utgjøre
sikkerhetstruende virksomhet: tilrettelegge for skjult angrep og sabotasje, statlig påvirkningsaktivitet,
statlig etterretningsaktivitet, omgå ikke-spredningsbestemmelser, beskytte strategiske interesser og
endre styrkeforhold. Det er også mulig å kombinere disse handlingene med andre virkemidler. Slike
kombinasjoner kan gi en dypere forståelse av truslene fra økonomiske virkemidler.
Trusler er én av tre dimensjoner i en risiko- og sårbarhetsanalyse. Det er også viktig å vurdere hva
som er verdifullt for oss og som vi følgelig ønsker å beskytte. Vi diskuterer hvordan grunnleggende
nasjonale funksjoner kan representere verdier samt potensielle utfordringer ved dette. Deretter redegjør
vi for relevante aspekter å ta hensyn til langs dimensjonen sårbarheter, inkludert avhengigheter
mellom sektorer og prosesser, kompleksitet, tilstedeværelsen av effektive barrierer og kontekstuelle
og landspesifikke faktorer. Innenfor hver dimensjon gir vi anbefalinger til videre studier og analyser
for å tette kunnskapshull. Traditionally, the field of international relations entertained a great division between economics, trade
and investments, on the one hand, and military power, security and defense policy, and territorial
sovereignty, on the other. Lately, however, the relationship between the economy and national
security has gained increased attention. This interest is also seen in policy circles. For instance, in
Western countries including Norway, the concern about foreign investments in industries of strategic
importance, e.g. telecommunications and IT, has accelerated in recent years. Investments represent
one among many economic instruments available for states in their pursuits of strategic and political
objectives; the repertoire of economic statecraft also includes trade and taxation policies, loans and
aid, currency and expropriation policies and control over labor and migration. Furthermore, economic
instruments can be combined with non-economic instruments such as cyber and propaganda
operations. The goal of this report is to strengthen the Norwegian government’s understanding of
the potential threats and challenges the Norwegian society faces from foreign states’ application of
economic instruments, alone or in tandem with non-economic instruments.
In this report, we study how the use of economic instruments by other states may threaten Norway’s
national security interests. In addition, we integrate the identified security threats into a risk and
vulnerability analysis. It is beyond the scope of this report to conduct a full analysis of threats, risks,
and vulnerabilities. The purpose of the report is instead to initiate a broader take on how investments
and other economic instruments can threaten Norway’s national security, and then to formulate
policies that can shape the Norwegian government and other actors’ ability to defend against such
threats. One of the primary objectives is to identify areas for future evaluations and research.
In international relations, the growing literature on economic statecraft studies states’ use of economic
instruments to achieve strategic objectives. In our pursuit of concrete threats and vulnerabilities
applicable for a small state like Norway, we identify several serious gaps in this literature. The literature
provides us, however, with theories, methods, and empirical applications that we exploit to form a
morphological analysis. This analysis allows us to identify and describe security threatening actions
that have few or no historical examples in addition to well-known and well-studied actions. We identify
six broad categories of actions: facilitate secret attacks and sabotage, state-led influence activity,
state-led intelligence activity, circumvent non-proliferation regulations, protect strategic interests, and
affect relative power relations. These actions may also be combined with other instruments. Such
combinations may provide a deeper understanding of the threats that economic instruments pose to
Norway.
Threats, values and vulnerabilities are dimensions in a risk and vulnerability analysis. Notwithstanding
the potential threats from economic statecraft, we therefore first need to define the critical values the
Norwegian society need to protect. This is done through a discussion about fundamental national
functions as values of importance for Norway. Second, we present relevant aspects of a vulnerability
evaluation, including dependencies between sectors and processes, complexity, the presence of
effective barriers and contextual and country-specific factors. The report provides recommendations
for further studies within each of the three dimensions in order to reduce existing knowledge gaps in
the literature and in policy circles.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Eksponering for skyterøyk i pansrede kjøretøy
Author::Johnsen, Ida Vaa; Author::Johnsen, Arnt; Author::Karsrud, Tove Engen (2017-11-30)Under skyteøvelser med panserkjøretøy blir personell utsatt for skyterøyk. For å avdekke hvilke konsentrasjoner det gjelder, ble det bestemt at det skulle utføres målinger. I samarbeid med Forsvaret valgte Forsvarets ... -
Videreutvikling av forsvarssektorens innovasjonsmodell – trekantmodellen versjon 2.0
Author::Bjørk, Hanne Marit; Author::Iversen, Sigurd; Author::Skøelv, Åge; Author::Sendstad Ole Jakob (2018-10-16)Norsk forsvarsindustri har opplevd en betydelig utvikling i etterkrigstiden, noe som har gitt Norge en posisjon som nisjebasert leverandør av svært konkurransedyktige høyteknologiske produkter til et proteksjonistisk ... -
Teknologiske muligheter for Tolletaten – sensorteknologi og maskinlæring for automatisering av postmottak
Author::Løkken, Kristin Hammarstrøm; Author::Aurdal, Lars; Author::Dyrdal Idar; Author::Engøy, Thor (2017-12-29)Tolletaten har gitt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) oppdrag om å gjennomføre en teknologisk mulighetsstudie som kan bidra til etatens strategi for utvikling av organisasjonen på kort, mellomlang og lang sikt. Våren ...